Corpul energetic (1)
Corpul fizic este determinat si coordonat de catre o
structura holografica energo-informationala extraordinar de complexa.
Asa cum un dispozitiv electronic are nevoie de o sursa de
alimentare, tot asa si corpul uman are nevoie de o sursa specifica de
alimentare. Nu vorbim doar de alimentarea din punct de vedere fizic
(alimentele, apa, aerul etc.) ci si de alimentarea din punct de vedere
energetic De fapt, fiind atât de complex (fata de orice supermasinarie facuta
de mâna omului), corpul omenesc are nevoie de mai multe surse de alimentare (de
diferite tipuri). Daca pentru un dispozitiv electronic, avem nevoie doar de o
sursa simpla de alimentare (de regula monofazata sau trifazata), pentru ca
fiinta umana sa „functioneze” optim este nevoie mai mai multe „surse” de
alimentare. Aceste surse de alimentare sunt centrele energetice, numite si
chakre energetice.
Primul centru energetic (muladhara) este „quatrofazat” (dispune de patru petale energetice), al
doilea (swadhisthana) este „hexafazat” (dispune de sase petale energetice), al
treilea (manipura) este „decafazat” (10 petale), centrul inimii (anahata) este
„dodecafazat” (12 petale), cel al gâtului (vishuddha) are 16 „faze”, ajna are
doua „faze” principale si fiecare dintre ele alte 48 de „faze secundare”, iar
ultimul are aproape 1000 de „faze”. Aceste „faze” sunt date de catre petalele
centrului energetic. De fapt, ele sunt ca niste membrane vibratorii care dau o
anumita caracteristica energiei universale (prana), adica o moduleaza într-o
anumita forma. Este asemanator cu modulatia energiei electro-magnetice a
undelor radio-tv, astfel ca fiecare centru energetic, si în particular fiecare
„petala” aferenta, are rolul de-a da o caracteristica specifica (modulatie).
Prin urmare, la fel cum modulatiile electro-magnetice ale undelor radio-tv au
anumite frecvente, amplitudini, caracteristici etc., la fel, centrele
energetice vor modula cu diferite frecvente, amplitudini, si alte
caracteristici, prana. Asadar, centrele energetice principale moduleaza energia
universala (prana) în fluxuri energetice vitale, care sunt dispuse de-alungul
unui canal energetic central, numit Sushumna, si care se afla în partea mediana
a corpului.
Petalele fiecarui centru energetic au o dispunere geometrica
oarecum asemanatoare florii lotus, de aceea ele se mai numesc si lotusi
energetici (în special în orient). Uneori, se mai foloseste denumirea de con
energetic. Primul centru (muladhara) si ultimul (sahasrara) au o singura
deschidere conica (prima spre pamânt si ultima spre cer), restul chakrelor au
deschideri atât în fata cât si în spate.
Deschiderile din spate sunt dispuse de-alungul coloanei
vertebrale iar cele din fata sunt dispuse la distanta diametral opusa fata de
centrul median al corpului. Deschiderile din spate formeaza circuitul pasiv iar
cel din fata formeaza circuitul activ. Circuitul pasiv are o dominanta
magnetica iar cel activ are o dominanta electrica.
Circuitul din spate (pasiv), dominant magnetic, este
determinat de caracteristicile genetice (si implicit de karma), fiind destul de
greu de influentat din exterior (de obicei prin diverse traumatisme); este cel
care asigura buna functionare a sistemelor autonome, adica energetica
functiilor vitale si a sistemului nervos central (maduva spinarii si creier).
Toate chakrele din spate au atât deschiderea cât si activarile prestabilite.
Circuitul energetic pasiv este influentat direct de catre matricea informationala.
Circuitul din fata (activ), dominant electric, este
determinat doar partial de catre genetica si karma. Spre deosebire de circuitul
din spate (pasiv), cel din fata poate fi supus unor influente directe. Aceste
influente tin de dinamica energetica si psiho-mentala a omului, prin urmare
centrele energetice pot fi activate, deviate, alterate sau chiar blocate de
catre diverse actiuni, care sunt, fie de ordin fizic (alimentatie, sex,
sedentarism, efort etc.), fie psihoemotional (stari, dispozitii, atitudini,
etc.).
Centrele energetice principale (chakrele), alaturi de
circuitele aferente lor, constituie asadar structura dinamica a fiintei umane.
Aceste centre energetice nu influenteaza doar partea fizica (prin intermediul
corespondentelor fizice) si energetica, ci toate corpurile subtile. Ele patrund
prin toate cele sapte corpuri, precum o carte este strapunsa de sfoara ce o
leaga. Desigur, aceasta este o exprimare simplista, caci în realitate aceste
„strapungeri” sunt specifice pentru
fiecare corp subtil în parte.
În corpul fizic, centrele energetice iau forma diferitelor
glande, dupa cum urmeaza: muladhara – glandele sexuale, swadhisthana – glandele
suprarenale, manipura – pancreasul si splina, anahata – glanda timus, vishuddha
– glanda tiroida, ajna – glanda pituitara, sahasrara – glanda pineala. Toate
aceste glande formeaza sistemul endocrin si el coordoneaza buna functionare a
organismului. Sistemul nervos (sistemul
nervos central, sistemul nervos periferic, sistemul nervos vegetativ) este cel
care comanda si coordoneaza descarcarile hormonale în corpul fizic, contribuind
astfel la optima functionare a corpului fizic.
Structura scheletala a sistemului energetic este formata din
trei canale energetice.
Sushumna este canalul energetic central, situat în zona
mediana a corpului; este canalul prin care toate centrele energetice formeaza o
„magistrala energetica” comuna.
Canalele Ida si Pingala sunt situate în stânga respectiv
dreapta canalului principal, având un rol reglator în sistemului energetic de
ansamblu. Ele moduleaza energia primita prin respiratie, astfel ca nara stânga
este asociata cu Ida iar cea dreapta cu Pingala. Ida este canalul ying,
feminin, lunar, iar Pingala este yang, masculin, solar. Acestea vin ca o
completare a canalului central Sushumna, având rolul, pe de-o parte, de-a da
alte caracteristici (suplimentare) modulatiilor pranice, conform necesitatilor
energetice, iar pe de alta parte au rolul de liant energetic pentru alte centre
energetice secundare.
Corpul fizic este o extensie a corpului energetic, o
coborâre a vibratiei sale. Unii
clarvazatori au reusit sa vizualizeze aceste centre energetice, dispunerea lor,
cromatica, forma, precum si circuitele pe care acestea le formeaza. Au fost
identificate 12 meridiane principale, corespunzator organelor interne (inima,
ficat, pancreas rinichi, plamâni, intestinul subtire, intestinul gros, splina,
vezica biliara, vezica urinara, meridianul trei focare) si alte câteva sute de
meridiane secundare, urmate de mii de alte meridiane tertiare si tot asa, pâna
la nivel de celula. Matricea energo-informationala este cea care diferentiaza
fluxurile energetice de baza (ale chakrelor principale), atât pentru diversele
organe interne cât si pentru procesele metabolice, de regenerare etc.
Primele elemente ale corpului energetic au fost descoperite
(de fapt redescoperite) de catre anticii chinezi. Acestia au asociat diversele
caracteristici ale pielii (sensibilitate, umezeala, rigiditate etc.) cu anumite
afectiuni, reusind în timp sa construiasca o harta a zonelor pielii care pot
influenta anumite organe. De fapt este vorba de influentarea anumitor fluxuri
energetice de-a lungul organului dermic, care sunt în legatura cu organele
interne.
Chinezii au numit aceasta energie „chi”, indienii si
tibetanii au numit-o „prana”. Aceasta energie se gaseste peste tot în Univers,
în aer, apa, materie, chiar si în vidul cosmic.
La început anticii chinezi foloseau pietrele ascutite pentru
a activa punctele identificate ca având legatura cu organul afectat, iar mai
apoi, s-au folosit acele (observându-se efecte mai puternice). O astfel de
harta antica, în care sunt identificate anumite trasee energetice vitale si
punctele lor aferente, este în figura de mai jos.
Astfel, s-au dezvoltat tehnici extrem de eficiente de
reechilibrare energetica ale diferitelor organe, prin actionarea mecanica
(masaj, presopunctura, acupunctura), electrica (electro-acupunctura),
bioenergetica.
De asemenea, s-au identificat puncte reflexogene specifice
ale diferitelor organe interne si în alte zone, cum ar fi palmele, talpile
picioarelor, lobii urechilor, irisul ochiului, buzele.
În decursul timpului, metodele de influentare a fluxurilor
de energie vitala s-au diversificat si perfectionat. Metoda cea mai la îndemâna
este masajul si presopunctura.
Masajul este o metoda simpla si la îndemâna oricui, si nu
exista contraindicatii sau efecte secundare. Nu numai fluxul sanguin si
limfatic este pus în miscare dar si alte fluxuri energetice care actioneaza în
interiorul corpului. Masajul ajuta foarte mult si la eliberarea unor tensiuni
latente din corp, precum si la eliberarea toxinelor.
În figurile de mai
jos sunt identificate zonele reflexogene ale organelor interne din palme si
talpi
Masarea zonelor corespunzatoare organelor interne (zonele
reflexogene din talpi sau palme) determina energizarea unor chakre secundare
care au o legatura energetica cu acestea, si astfel contribuie indirect la buna
functionare a lor.
O metoda foarte eficienta, pentru reechilibrarea energetica
generala, este plimbatul cu talpile goale pe pamânt. Fie ca este vorba de
plimbatul în padure, ori pe nisip sau pe iarba uda de roua (cea mai eficienta),
zonele reflexogene sunt foarte bine energizate si acest lucru se reflecta si
asupra starii generale de sanatate.
O alta metoda deosebit de eficienta pentru reechilibrare
energetica, si nu numai, este alternarea dusului cald cu cel rece. În acest
caz, se reechilibreaza si se activeaza majoritatea fluxurilor energetice care
traverseaza organul dermic. Aceasta metoda ajuta nu numai la reechilibrarea
energetica a organismului ci si la dobândirea unui tonus general bun; de
asemenea îmbunatateste considerabil rezistenta organismului în fata bolilor
diverse. Este recomandabil ca pentru început, diferenta de temperatura sa fie
mai mica, urmând ca în timp diferenta de temperatura sa creasca.
Daca metoda descrisa mai sus nu este tolerata de organism,
atunci se poate folosi alternata cald-rece actionând doar asupra palmelor si
talpilor. Este recomandat, în acest caz, sa se dizolve sare grunjoasa în apa
fierbinte.
Toate aceste metode sunt foarte eficiente în reechilibrari
usoare ale circuitelor si meridianelor energetice. Aceste tehnici însa nu pot
reechilibra energetic un corp care este supus unor influente mai puternice pe
timp îndelungat, cum ar fi un regim de viata foarte dezordonat, alimentatie
denaturata si preponderent carnivora, medii toxice (poluare, radiatii etc),
excese sexuale, oboseala cronica (munca excesiva, nopti nedormite), stres,
alcool, fumat, droguri etc.
Corpul energetic (2)
Muladhara – are 4 petale receptoare; este situata în zona
dintre anus si organul sexual. Are un singur con energetic cu baza spre pamânt
si vârful în sus. Cele patru petale reprezinta aspectul grosier al elementului
pamânt (lut, piatra, metal, lemn) în corpul uman (oase, muschi, organe,
tegumente, cartilaje etc). Cele patru „petale” formeaza câte un circuit
separat, pentru fiecare corp în parte. Aceasta nu presupune neaparat ca cele
patru nadisuri (circuite energetice) influenteaza numai partile solide ale
corpului omenesc. Cele patru „petale” sunt de fapt niste membrane energetice
vibratorii care preiau prana din exterior si o moduleaza în functie de nevoile
energetice ale omului. Simbolul geometric asociat acestei chakre este patratul
(reprezentarea bidimensionala) sau cubul (reprezentarea tridimensionala).
„Petala” lut (tarâna, clisa etc.) are rolul de-a asigura
prezervarea si coeziunea bio-chimica a elementelor constitutive corpului.
„Petala” piatra are rolul de-a modula energiile necesare în
procesul de asimilare si transformare.
„Petala” metal asigura rezervele bio-energetice dar si
energia necesara în procesele de aparare si de adaptare.
„Petala” lemn moduleaza energiile necesare procesului de
crestere si regenerare. Acestea sunt influentele pe care aceasta chakra le are
asupra corpului fizic.
Asupra corpului energetic, muladhara asigura vitalitatea,
forta, prospetimea, stabilitatea.
Asupra corpului emotional, aceasta chakra determina o stare
de siguranta din punct de vedere fizic, senzatia de echilibru, de stabilitate,
încrederea în fortele proprii, stabilitatea si încrederea în grupul din care
face parte individul.
Asupra corpului mental, functionarea corecta a acestei
chakre determina simtul echilibrului precum si claritatea în perceperea
aspectului material.
Asupra corpului cauzal, acest centru energetic asigura
fundamentul oricarui proces, radacina fiecarei actiuni, este forta motoare
oricarui ciclu evolutiv.
Caracteristici:
- Denumire: Muladhara
- Simbol: patrat sau cub
- Culoare: galben, rosu
- Localizare: între anus si sex
- Aspecte primare: supravietuire, stabilitate, acceptare,
conservare, frica, agresiune.
- Uleiuri activatoare: paciuli, cedru, santal,
- Cristale: agat, onix, hematit, turmalin, cuartul cenusiu,
coralul rosu.
- Planete: Marte, Pluto, Saturn
- Zodii: Berbec, Taur, Scorpion, Capricorn
- Mantra: LAM
- Simt: miros
- Capacitati: stabilitate, împamântare, prosperitate,
încredere, sanatate.
- Perioada de dezvoltare: intrauterina
- Aspectul negativ: frica
- Elementul: pamânt
- Organe fizice: sistemul imunitar, membre inferioare, oase,
muschi, sistemul excretor
- Glande: gonadele (barbati), ovare (femei)
- Exces: lene, oboseala, monotonie, obezitate, pofta
exagerata de mâncare, rigiditate, zgârcenie, rezistenta marita la schimbare,
insecuritate materiala.
- Deficit: frica, neliniste, indisciplina, saracie, lipsa de
organizare.
- Echilibrat: sanatate, vitalitate, buna împamântare,
siguranta, încredere, stabilitate, prosperitate.
- Disfunctii fizice: probleme la nivelul aparatului excretor
(anus, colon, vezica), al sistemului osos, dar si un sistem imunitar slab,
depunere de tesut adipos, calculi, diverse excrescente.
- Dependente: mâncare, jocuri de noroc, dependenta de munca
(workaholic), dependenta de cumparaturi (shopping).
- Traume: abandonul, traume de la nastere, legaturi slabe cu
parintii, abuzuri fizice (batai, maltratari), foamete.
- Activare: masaj, jogging, hatha-yoga, arte martiale
Curatarea acestui centru energetic se poate face ori de
catre un maestru, ori folosind diferite tehnici. Este mult mai indicat sa se
faca autocuratarea si autoenergizarea deoarece, în primul caz, se poate instala
în timp dependenta fata de maestru. Din pacate sunt si „maestrii” care au decazut
destul de mult, datorita exacerbarii ego-ului, si care fac totul pentru a
determina dependenta psiho-mentala si chiar energetica a discipolilor sai.
Pentru a se evita aceste capcane, care nu sunt percepute de discipolii mai
putin pregatiti, este recomandat sa facem autocuratarea.
Muladhara se poate curata foarte bine vizualizând simbolul
asociat acestei chakre din figura de mai jos.
Se va trasa mental simbolul (culoarea sa fie rosu aprins) si
se va vizualiza acest simbol ca radiind puternic, ca si cum ar fi un filament
de bec de culoare rosie. Vom vizualiza cum lumina rosie ne inunda tot corpul
fizic. Ne vom lasa îmbibati de aceasta lumina rosie si o vom lasa sa patrunda
în tot corpul, vizualizând cum fiecare organ în parte este impregnat de lumina rosie
de la acest simbol. În acelasi timp atentia va fi focalizata în zona centrului
muladhara (între anus si organul sexual). Vizualizarea trebuie sa tina minim
doua minute dar nu trebuie sa depaseasca 10 minute.
O alta modalitate de a curata acest centru energetic este
de-a vizualiza un jet puternic de lumina alba venind din pamânt si care
actioneaza purificator asupra zonei dintre anus si aparatul genital. Aceasta
modalitate de curatare este si mai eficienta daca vizualizarii se adauga
recitarea mentala a mantrei LAM (accent pe A si pe M), având tonalitatea notei
muzicale Do.
Pentru energizarea
muladharei se pot folosi aceleasi metode ca cele de mai sus, doar cromatica va
fi diferita. Astfel, pentru energizare vom folosi culoarea galben argilos sau o
nuanta de maro deschis (culoarea grâului, fânului, nisipului). Aceasta este
culoarea în care apare muladhara în iconografia indiana si tibetana.
În trecutul îndepartat nu era nevoie de curatare ci numai de
energizare, prin urmare clarvazatorii acelor vremuri percepeau culoarea galben
argilos pentru primul centru energetic. Aceasta este si culoarea generala
pamântului, având în vedere ca în alcatuirea scoartei terestre avem aproape 30%
siliciu. În realitate, fiecare centru energetic poate prezenta diferite nuante
de culoare, în functie de starea de vitalitate, deschidere, dispozitie,
necesitate etc. Prin urmare, într-o societate cum era cea a Indiei de acum
câteva mii de ani, era normal ca chakrele sa prezinte o cromatica diferita fata
de cea a omului occidental din zilele noastre. Datorita stilului simplu de
viata, si foarte apropiat de natura, clarvazatorii vremii percepeau cromatica
chakrelor destul de diferit fata de acum,
(chakra muladhara era perceputa ca fiind deci de culoare galben argilos,
svadhisthana era perceputa în nuanta argintie, manipura rosie etc.), însa acum,
datorita vietii trepidante si a stilului de viata specific societatii
industrial-informationale, energetica fiintei umane s-a schimbat destul de
mult. Prin urmare acum se percep culorile spectrului luminii ca fiind dominante
în cromatica chakrelor. Si, oricum, cromatica lor nu este foarte importanta.
Mai important este sa se lucreze pentru deschiderea lor, caci odata început
procesul de deschidere, automat centrul energetic se va curata si energiza în
mod optim.
Deschiderea centrului energetic Muladhara
Spre deosebire de curatare si energizare, deschiderea si
activarea se realizeaza numai din interior si acest lucru implica declansarea
unor vibratii specifice care apar si se manifesta ca urmare a unor schimbari
fundamentale. Aceste schimbari privesc modul nostru de viata, atât în ceea ce
priveste relatia cu noi însine cât si cu privire la relatia noastra cu
exteriorul (alte persoane sau în relatia cu mediul).
Deschiderea începe cu un impuls launtric catre evolutie,
catre schimbare. Acest impuls poate aparea ca urmare a unui eveniment deosebit,
ca urmare a practicii meditatiei profunde, a întâlnirii cu un maestru
veritabil, sau poate aparea chiar datorita unui eveniment neplacut. Deschiderea
(datorata impulsului) face o conexiune cu planul cauzal (numit si planul lui
Dumnezeu) si ulterior, datorita fenomenului de rezonanta, apare o convergenta
între fiinta interioara si planurile superioare de manifestare, declansându-se
astfel procesul de evolutie spirituala.
Activarea presupune începerea drumului catre evolutia
spirituala. Chiar daca impulsul a fost foarte puternic si s-a reusit o
deschidere reala a centrului energetic, nu este totusi îndeajuns pentru a
parcurge pasi în evolutia spirituala. Deschiderea este necesara dar nu si
suficienta, în sensul ca daca nu se urmeaza o cale spirituala, atunci
deschiderea chakrei va fi doar de scurta durata iar energia acumulata la
deschidere se va pierde. Se cunosc destule cazuri ale „ridicarii energiei kundalini”
percepute de multi practicanti a unei cai spirituale. Astfel de situatii apar
în special în scolile si sistemele spirituale foarte puternice, cum este de
exemplu sistemul yoga. Acestia nicidecum nu si-au ridicat energia kundalini ci
numai s-au „usurat” de energia primita ca urmare a deschiderii muladharei.
Senzatia pe care unii o percep ca urmare a „ridicarii kundalini” este de fapt
descarcarea energiei primite datorita unei situatii (impuls enrgetic primit
printr-o initiere) si se poate simti ca o vibratie foarte puternica de-alungul
coloanei vertebrale. Aceste vibratii pot fi însotite de ameteli, halucinatii,
diferite senzatii sau chiar pierderi ale cunostintei.
Asadar aceste descarcari pot fi periculoase, atât pentru
sanatatea corpului fizic, cât mai ales pentru sanatatea psiho-mentala. Sunt din
ce în ce mai dese cazurile când energia primita pentru deschiderea muladharei
poate activa alte trasee decât cele normale, astfel ca persoane nepregatite pot
ajunge sa se considere întruparea unor divinitati (Maytreia, Iisus Christos,
Buddha), sau diferite personaje istorice, ori eroi din mitologiile diverse, si
simt o nevoie acuta de a-i "salva" pe ceilalti, desi ei ar fi primii
care ar avea nevoie de ajutor. (este cunoscut ca sindromul Mesia). Este foarte
important sa tinem cont de echilibru si armonie în tot ceea ce facem, mai ales
ca în aceste vremuri, datorita reactivarii unor centre energetice de pe pamânt
si din sistemul solar, energia subtila care poate fi accesata devine din ce în
ce mai activa si mai puternica, prin urmare astfel de devieri de la armonie si
unitate pot cauza foarte multe probleme pe toate planurile de manifestare.
Activarea presupune asadar formarea unor circuite energetice
subtile care înconjoara întreaga fiinta. Aceste circuite subtile se formeaza
numai prin parcurgerea unei cai spirituale, presupunând angrenarea cu totul
(toate planurile fiintei) la acest drum, si de regula se va face pe tot
parcursul vietii (ba chiar si dincolo de ea).
Energia kundalini este de fapt energia vietii, si ea se
activeaza de la sine când apar conditiile optime, adica atunci când toate
chakrele sunt deschise si activate. Când este ridicata, aceasta energie va
schimba totalmente viata persoanei. Totul se va schimba! Va fi ca o dezvoltare
pe toate planurile, ca o înflorire multilaterala a fiintei!
Muladhara se deschide armonios si se activeaza când stim
ceea ce vrem de la noi si de la viata, când suntem siguri atât de drumul nostru
(este clar conturat) cît si de rolul avut, când avem relatii armonioase cu
natura si cu cei din jurul nostru (familie, grup, natiune), când dispar
dezacordurile dintre ceea ce vorbim, ceea ce facem si ceea ce gândim, deci când
suntem una în gând, cuvânt, fapta; când nu mai raspundem la rau cu rau ci
dimpotriva.
Simbolistica extraordinar de sugestiva din reprezentarea de
mai jos sugereaza modalitatile prin care muladhara se poate deschide în deplina
armonie si plinatate. Aceste reprezentari sunt chei subtile pentru atingerea
luminii interioare dar si cai tainice prin care putem regasi echilibrul si
armonia dintre noi si tot ceea ce ne înconjoara.
S-a spus ca aceste imagini sunt direct inspirate de catre
zei (fiinte foarte evoluate, responsabile de evolutia si bunul mers al
omenirii) si s-au pastrat prin cultura orientala (în special cea indiana si
tibetana). Chiar daca se pot observa anumite influente zonale (expresii
faciale, haine, bijuterii) aceste simboluri sunt universal valabile. Fiecarei
chakre s-a asociat o divinitate (Brahma, Vishnu, Shiva) precum si energiile
specifice lor (Shakti). Fiecare divinitate are o serie de caracteristici
simbolice specifice.
Aceste imagini reprezinta un limbaj bidimensional complex,
în care informatia este comprimata si codificata în imagini (nu degeaba se
spune ca o imagine contine o mie de cuvinte).
Muladhara este reprezentata de Ganesha, Brahma si Dakini
Shakti. Brahma face parte din trinitatea divina indiana, alaturi de Vishnu si
Shiva. Dakini este energia lui Brahma. Ganesha este considerat fiul lui lui
Shiva si Parvati (mama divina), acestea fiind reprezentarile masculin si
feminin ale Creatorului. Ganesha este o figura deosebit de populara în Orient,
si în special în India, imaginea sa gasindu-se atât în casele celor saraci cât
si într-ale bogatilor precum si în sediile diverselor firme sau
institutii. Elefantul (Airavata) îl
asista pe Ganesha, acesta este considerat ca fiind vârful ierarhiei din regnul
animal, datorita marimii, fortei si mai ales calmului sau. Se observa ca
elefantul are sapte trompe (simtul asociat muladharei este mirosul), câte una
pentru fiecare corp în parte (având culorile spectrului luminii). În unele
reprezentari apare cu cinci trompe. Asadar centrul muladhara asigura forta
vitala pentru toate corpurile subtile, nu numai pentru corpul energetic.
Ganesha este reprezentat ca având un abdomen dezvoltat, un
singur corn si patru brate. Cu toate ca pentru un occidental nu pare a fi o
fiinta foarte agreabila din punct de vedere fizic, Ganesha este de fapt
imaginea unui simbol extrem de sugestiv. Abdomenul dezvoltat simbolizeaza
bogatia, abundenta, plinatatea aspectului material dar si din punct de vedere
energetic, afectiv, mental si spiritual, fiind venerat atât ca zeu al oricarui
început cât si ca zeu al întelepciunii si al artelor. (chiar Buddha este
prezentat în multe zone ca având abdomenul dezvoltat). Ganesha este asociat cu
începutul oricarei activitati, fie ca este vorba de activitati legate de
aspectul material, mental sau spiritual. Legat de singurul corn, circula foarte
multe legende dar este foarte probabil ca unicul corn sa reprezinte arhetipul
sacrificiului (sacrificiul aspectelor inferioare pentru a face loc aspectelor
superioare), precum si capacitatea de transcendere a dualitatii. Unicornul
(inorogul) din legendele tuturor popoarelor, este corespondentul lui Ganesha
din punct de vedere arhetipal.
În fundal avem reprezentarea lui Brahma, având patru fete si
patru brate. Bratele de jos simbolizeaza relatia noastra cu exteriorul si
partea materiala, iar bratele de sus, relatia cu noi însine din zona
psihoemotionala. Se întâlnesc si reprezentari în care bratele sunt înversate în
oglinda.
Cele patru fete simbolizeaza privirea simultana în cele
patru directii cardinale, privirea ermetica (sus, jos, înauntru, afara), deci
este vorba de toate unghiurile de perceptie.
În unul din brate tine un sul-pergament, reprezentând de
regula scripturile sfinte sau învataturile vreunui curent religios. Toate
religiile lumii au astfel de scripturi. Crestinii au Biblia (Noul Testament dar
si Vechiul Testament) si învataturile primilor crestini (se gasesc mai ales în
Filocalia), indienii au mai multe astfel de scrieri: Dammaphadda (învataturile
lui Buddha), Vedele, Upanisadele, Baghavad-Gita, chinezii au si ei multe
învataturi ale înaintasilor lor: Confucius, Lao Tze etc., evreii au Tora,
Cabala, Zoharul, musulmanii au Coranul etc. Toate aceste scrieri religioase
sunt divin inspirate si contin învataturi valoroase, prin care omul poate fi
îndrumat în viata sa. Toate aceste învataturi nu trebuiesc doar cunoscute ci si
aplicate. Absolut toate învataturile si textele religioase au în comun codul
moral (atât personal cât si social). Nici legile lui Moise, nici sutrele lui
Mahomed, nici Yama si Niyama ale indienilor si practicantilor yoga nu au
învataturi care sa vina în contradictie (ma refer la textele originale si nu la
adaugirile cu substrat politico-dogmatic).
În alt brat tine un vas în care se afla nectarul vietii,
simbolizând fluidul vital datator de viata vesnica. Fluidul vital este
reprezentat pe partea fizica de sânge si limfa, iar pe partea energetica de
catre fluxurile corpului eteric. Alimentatia naturala, respiratia corecta,
dinamica (sportul, hatha-yoga, qi-gong, tai-chi etc.) sunt cele care asigura o
vitalitate puternica, absolut necesara pentru a merge mai departe pe calea evolutiei
spirituale. Vitalitatea corpului fizic este primul pas pentru rafinarea
nectarului vietii. Cei care cred ca acest nectar este primit de undeva de
afara, cadou de la vreun zeu, sau este facut din potiuni „magice” de plante,
datatoare de viata vesnica, se înseala amarnic.
Asadar, primul pas este curatarea sângelui (si implicit a
limfei) si acest lucru se face printr-o alimentatie curata, naturala, singura
de altfel care poate asigura atât necesarul de vitamine cât si necesarul de
materie vitala (enzimele). Apoi este necesar sa avem din ce în ce mai des
contacte cu energiile pamântului, locuind (daca este posibil) ori vizitând cât
mai des zonele cu o energetica naturala deosebita. În acest fel se reuseste
deschiderea si activarea unor circuite energetice care deocamdata, ori sunt
latente, ori functioneaza dizarmonios în om. Acestea asigura o hrana energetica
subtila necesara depasirii propriei conditii limitate si pentru procesul de
evolutie spirituala.
Când primul pas este realizat (curatarea sângelui si a
limfei), urmeaza hrana elementala subtila. Baile de soare asigura hrana subtila
a elementului foc, baile la mare, ocean, râu, lac etc. asigura hrana subtila e
elementului apa, muntele este cel mai indicat pentru a accesa hrana subtila a
elementului pamânt, respiratia constienta (de preferat în mijlocul padurii sau
la munte) asigura elementul aer. Este ideal daca s-ar pretece mult timp într-o
zona care sa ofere toate aceste elemente. Sunt de preferat zonele geografice
apropiate lcoului în care se vietuieste, deoarece exista o convergenta
energetica datorita locului de nastere si de dezvoltare. La noi în tara sunt
destul de multe astfel de zone în care avem atât munte, cât si aer curat, apa
(lacuri, rauri, izvoare). Totusi, trebuie retinut faptul hrana de tip elemental
nu se poate asimila decât foarte putin, daca primul pas nu este bine realizat.
Alimentatia sanatoasa determina o decongestionare a unor circuite energetice
subtile, absolut necesare pentru a trece la al doilea tip de hrana. Se va
observa ca dupa ce s-a trecut la hrana de tip elemental, nevoile de hrana
solida vor scadea cam la jumatate.
Dupa ce s-a realizat si acest fel de rafinare a fluidului
vital, se poate trece la accesarea altor energii, mai subtile dar si mai
puternice din punct de vedere vibrational. Va urma hrana de tip pranic. În
acest sens, se vor activa si mai puternic circuitele Ida si Pingala iar prana
din procesul respiratiei va fi si mai mult asimilata. De asemenea energia
pranica acumulata prin piele (prin procesul de respiratie al pielii) va fi mult
mai mare decât de obicei. Când si circuitele pranice subtile vor fi activate,
necesarul de hrana solida va scadea la un sfert din cât este în mod „normal”
(cei care au ajuns la acest nivel au renuntat la hrana solida, consumând mai mult
hrana lichida, din mixarea fructelor si legumelor).
În al treilea brat tine o floare de lotus, simbolizând
puritatea si perfectiunea. Asemenea lotusului care înfloreste într-o mlastina
murdara, la fel, un suflet purificat va straluci într-un mediu impur. Este
imperios necesar sa avem în vedere continua „curatare” a sufletului de catre
atasamentele fata de materie. Nu este un proces usor si nici nu se face repede.
Este într-adevar un drum destul de lung si anevoios caci atasamentele fata de
materie sunt foarte puternice iar acestea sunt cele care stau în calea
stralucirii sufletului.
Asadar, vom avea în vedere sa identificam legaturile noastre
cu materia. Este un proces în care trebuie sa fim sinceri cu noi însine. Cu
timpul, vom realiza ca de fapt nevoia noastra de lucruri materiale nu înseamna
altceva decât încercarea de-a suplini nevoi imaginare legate de siguranta,
stabilitate, încredere etc. Toate aceste atasamente fata de materie au ca
substrat teama, sub diferitele ei aspecte.
În al patrulea brat se observa palma desfacuta (abhaya
mudra); este gestul prin care teama este dispersata. Teama este cel mai mare
obstacol din calea evolutiei spirituale si poate lua forma nesigurantei,
incertitudinii, pericolului etc. Teama se afla la baza tuturor emotiilor negative.
Teama se ramifica într-o multitudine de alte temeri. Fiecare dintre noi ne
confruntam cu forme diverse ale acestui „demon” care este principalul obstacol
în calea transformarii si devenirii noastre.
Temerile legate de aspectul material sunt extrem de
puternice si de asemenea sunt foarte multe. De exemplu avem:
- temeri legate de actiunea materiei: teama de cutremure, de
alunecari de teren, de surpare, de cadere etc.
- temeri legate de siguranta si integritatea personala:
teama de lovire, taiere, teama de julire, întepare, rupere, strivire etc.
- temeri legate de lipsa materiei: teama de saracie, de
posibila pierdere a materiei deja avute (teama de pierdere a banilor, a averii,
a casei, a bunurilor etc).
- temeri legate de buna functionare a materiei (a diverselor
obiecte sau utilaje), teama de mijloacele de transport (masini, avioane etc.),
teama de utilaje diverse.
- temeri legate de relatia cu grupul (familie, prieteni,
scoala, loc de munca, societate etc.): teama de pierdere a partenerului,
familiei, prietenilor, teama de somaj, teama de izolare fata de grup (familie,
anturaj, localitate, tara).
- temeri legate de ierharhia grupului: teama de sefi, teama
de autoritatile guvernamentale (politie, fisc, servicii secrete) etc.
Acestea sunt doar câteva temeri care mentin muladhara
partial închisa dar mai sunt si multe alte temeri asociate acestora. Toate
acestea temeri trebuiesc înfruntate si apoi analizate, pentru a se deconspira
caracterul lor profund nesanatos în ceea ce ne priveste. Tocmai aceste temeri
sunt cele care ne tin înlantuiti în materie si care ne fac sa credem ca materia
este cea care ne domina când de fapt noi suntem cei care dominam materia.
Dakini Shakti (energia lui Brahma) are de asemenea patru brate:
Într-unul din brate tine un craniu, simbolizând plasarea
constientei deasupra ciclului vietii si al mortii, simbolizând caracterul
efemer (maya) al corpului fizic si al materiei în general. Stânga este asociata
cu primirea, receptia, prin urmare craniul simbolizeaza, în acest caz,
constientizarea corpului spiritual mostenit din vietile anterioare (talente,
aptitudini, virtuti, capacitati, puteri înnascute etc.) care sunt deasupra
oricaror valori materiale schimbatoare si efemere. Acestea sunt cele care ne
apropie de valorile superioare si nicidecum materia. Nu degeaba Iisus a spus:
„cautati mai întâi împaratia cerului si toate celelalte va vor fi date voua pe
deasupra”. Împaratia cerului se atinge numai prin descoperirea valorilor
spirituale.
În alt brat tine o sabie, simbolizând vointa, hotarârea,
determinarea în lupta împotriva obstacolelor de tot felul care apar de regula
în evolutia spirituala. În procesul de evolutie, întotdeauna se vor ivi tot
felul de dificultati, greutati, obstacole iar acestea sunt probele prin care
sufletul reuseste sa se plaseze deasupra materiei, conditionarilor,
atasamentelor etc.
Vointa este virtutea care se afla la baza oricarui traseu
spiritual autentic. Fara vointa nimic nu este posibil. Vointa este o calitate
spirituala aproape la fel de importanta si de puternica precum iubirea. Iubirea
poate fi acoperita de diversele temeri din noi, iar vointa poate fi
neutralizata de lene, delasare, incertitudine, oscilatie.
În al treilea brat tine tridentul care simbolizeaza creatia,
evolutia si distrugerea. Cel care adopta calea evolutiei spirituale trebuie sa
înteleaga ca nimeni si nimic nu ramâne la fel, ca tot ceea ce este creat si are
forma este supus legilor universale, prin urmare toate vor avea un început, o
evolutie si un sfârsit. Nimic din ce este material nu se poate sustrage acestor
legi. Sunt legi universale si absolut nimeni nu este de-asupra lor! Nici cel
mai mare dintre zeii cunoscuti de omenire nu se poate sustrage legilor
universale. Lao Tze (Tzi) spunea în Tao Te Ching despre Lege (el o numea Calea
Tao): „... nu stiu cum a fost creata, pare ca a existat înainte de Creator.”
Oricum, speculatiile legate de Creator, Lege, Cale (oul sau gaina) nu-si au
rostul.
Deci, daca omul este foarte atasat de materie, tridentul
poate fi înfricosator, deoarece moartea îi produce o teama extrem de puternica,
mai ales daca a trecut de o anumita vârsta. Cel care este atasat de materie, se
identifica mai mult cu corpul fizic si acest corp fizic nu este ocolit de
actiunea tridentului. Doar prin depasirea identificarii cu materia, cu acest
corp fizic muritor, omul descopera ca de fapt distrugerea ia forma
transformarii. Transformarea nu este nicidecum distrugere, ci pur si simplu se
trece la o alta forma, este vorba deci de procesul de continuitate.
În cel de-al patrulea brat tine un scut, simbolizând
atitudinea fata de tot ceea ce înseamna stricat, impur, nefolositor sau care
constituie un balast în relatia noastra cu materia (viciile diverse, anturajele
nocive, ambitiile desarte, dependentele de aspectul material, dorintele legate
de acumularea materiala etc).
Iata asadar cât de multe sunt de facut pentru deschiderea
muladharei! Nimeni din afara nu poate face acest lucru pentru noi. Niciun
maestru si nici macar divinitatea! Putem primi sprijin si ajutor, ba chiar
putem primi un impuls energetic sau spiritual, dar drumul este numai al nostru,
este alegerea noastra!
Corpul energetic (3)
Svadhisthana – are 6 petale receptoare, este de culoare
portocalie, iar pozitia ei difera în functie de anumite aspecte. Astfel, la
unele persoane este situata în apropierea zonei osului pubian, iar la altele
este pozitionata mai aproape de zona ombilicului. Aceasta pozitionare este
determinata de anumite caracteristici; de exemplu o persoana centrata pe partea
materiala a vietii, care pune forta fizica în prim plan si prezinta o
sexualitate instinctuala, are pozitionata aceasta chakra mai aproape de zona
organelor sexuale, iar o persoana care îsi poate controla sexualitatea, care
îsi dezvolta creativitatea si are un cât de cât control emotional, are aceasta
chakra pozitionata mai aproape de zona ombilicului. De asemenea si nuanta
difera, astfel cei din prima categorie au un portocaliu cu nuante rosiatice în
timp ce nuantele celor din a doua categorie sunt spre auriu.
Cele sase petale reprezinta apectul grosier al elementului
apa (mari-oceane-lacuri, izvoare-râuri-fluvii, pânzele freatice, apa în stare
gazoasa, ghetarii din zona polilor si a crestelor muntilor, depozitele fluide
organice – titei, metan etc., si anorganice) în corpul uman (lichidul
interstitial, sânge, limfa, mucoasele, lichidul cefalorahidian, secretiile
diverse). Corespondentul fizic al acestei chakre în corpul uman este
reprezentat glandele suprarenale. O buna functionare a acestei chakre determina
echilibru emotional, claritate în ceea ce priveste receptia si exprimarea
emotiilor. Functionarea defectuoasa a acestei chakre determina un comportament
sexual aberant, imaginatie haotica, inadaptabilitate sociala, frustrari etc.
Asupra corpului fizic, svadhisthana este responsabila de
buna functionare a proceselor legate de aparatul circulator si limfatic, de
procesele legate de eliminarea toxinelor din mediul lichid (urina,
transpiratie, mucus etc), de metabolism,
practic tot ce tine de partea fluida a corpului fizic.
În ceea ce priveste corpul energetic, svadhisthana preia
energia muladharei si îi confera caracterul creator (datorita componentei
masculin si feminin); energia capata astfel unele caracteristici legate de gen
si polaritate. Prin urmare, altfel se prezinta energia creatoare a genului
feminin si altfel a genului masculin. Femeile au componenta yin (lunara)
dominanta în manifestare, iar barbatii o au pe cea yang (solar) dominanta.
Asupra corpului emotional, svadhisthana confera stabilitate,
echilibru, claritate si siguranta în relatiile cu ceilalti, senzualitate,
atractie si pofta de viata. Componenta lunara confera femeii instinctul matern
precum si unele caracteristici pasive (stabilitate si pace familiara,
ocrotire), iar cea solara confera barbatului caracterul activ (luptator,
aparator, explorator).
Svadhisthana asigura echilibrul dintre atractie si
respingere.
Asupra corpului mental, buna functionare a aceastei chakre
determina o buna luciditate, viziune procesuala în spatiu-timp, precum si o
buna capacitate de reflectie si analiza. Acestea dau atât stabilitate cât si o
buna fluenta aspectelor financiare.
Asupra corpului cauzal, svadhisthana are rolul de-a initia
si controla anumite situatii (experiente) prin intermediul carora se elibereaza
(si se vindeca) temeri legate de situatiile relationale, anumite convingeri
care sunt în dezacord cu armonia universala.
Svadhisthana este un centru energetic foarte puternic, fiind
influentat atât de perceptiile senzoriale cât si de cele emotionale. Fiind un
centru energetic foarte activ si deci supus unor influente energetice diverse,
este necesar sa fie curatat si energizat mai des decât altele. Pentru curatatea
acestui centru energetic se poate folosi simbolul asociat acestei chakre, din
figura de mai jos.
Se va trasa mental simbolul portocaliu (din centru) în
ordinea urmatoare: întâi linia orizontala, apoi cea verticala, urmeaza bucla
(se porneste din mijlocul liniei verticale urmând un traseu invers sensului
ceasornicului) si apoi punctul. Se va vizualiza acest simbol ca radiind
puternic, ca si cum ar fi un filament de bec de culoare portocalie. Vom
vizualiza cum lumina portocalie ne inunda tot corpul fizic si ne vom lasa
îmbratisati de aceasta placuta lumina portocalie timp câteva minute (2-10 minute).
În acelasi timp atentia va fi focalizata în zona dintre ombilic si osul pubian.
Daca sunt greutati legate de vizualizarea formelor, atunci
se poate înlocui simbolul svadhisthanei cu o sfera de culoare portocalie.
Pentru un efect mai puternic, se va intona si mantra VAM.
Mentalizarea sunetului facut de valurile marii (oceanului)
are un efect chiar mai puternic decât aceasta mantra (de aceea este bine sa va
fixati foarte clar în minte acest sunet). De asemenea, mentalizând sunetul
cristalin al izvorului sau pârâului de munte, se va obtine un efect foarte
puternic, curatind, echilibrând si chiar energizând eficient aceasta chakra.
Caracteristici:
- Denumire: Svadhisthana
- Simbol: semiluna, icosaedru
- Culoare: portocaliu, argintiu
- Localizare: partea inferioara a abdomenului
- Aspecte primare: emotii de baza, sexualitate,
creativitate.
- Uleiuri activatoare: rozmarin, trandafir, ienupar, santal,
ylang-ylang
- Cristale: citrin, topaz, agat, piatra lunii
- Planete: Luna, Venus, Pluto
- Zodii: Balanta, Rac, Scorpion
- Mantra: VAM
- Simt: gust
- Capacitati: placere, senzualitate, avânt creator
- Perioada de dezvoltare: 6 – 24 luni
- Aspectul negativ: vina
- Elementul: apa
- Organe fizice: sistemul imunitar, membrele inferioare,
oase, muschi, rinichi, prostata, pelvis
- Glande: suprarenale
- Exces: sexualitate exacerbata, emotii puternice,
manipulare, hiperexcitabilitate (nervozitate), atasament, dependente
emotionale.
- Deficit: apetit sexual scazut, lipsa de idealuri,
slabe relatii cu ceilalti, seriozitate
exagerata.
- Echilibrat: bucurie, acceptare, placere, senzualitate
- Disfunctii fizice: probleme ale aparatului reproducator,
ale sistemului urinar, dureri de sciatica.
- Dependente: alcool, sex, heroina
- Traume: abuzuri sexuale, abuzuri emotionale, neglijenta
din partea familiei, insecuritate în copilarie, reprimarea emotiilor în
copilarie.
- Activare: psihoterapia, terapia de grup, meditatiile în
natura
Deschiderea si activarea centrului energetic Svadhisthana
Asemenea muladharei, si acest centru energetic este deschis
si activat numai din interior. Centrul energetic Svadhisthana este reprezentat
(în figura de mai jos) de Vishnu, Rakini Shakti (energia lui Vishnu specifica
acestei chakre), iar animalul reprezentativ este crocodilul.
Crocodilul este considerat ca fiind animalul cel mai dotat
pentru adaptare si supravietuire. Din datele obtinute de cercetatori, se pare
ca a reusit sa supravietuiasca mai mult de 250 milioane de ani (s-au gasit
fosile de crocodil chiar de dinaintea aparitiei dinozaurilor). Este un vanator
iscusit, atât în apa cât si pe uscat; are un metabolism extrem de eficient,
reusind sa reziste chiar si sase luni de la ultima masa.
Vishnu este a doua divinitate din trinitatea hindusa si este
socotit ca fiind zeul care asigura evolutia si continuitatea creatiei lui
Brahma, desfasurând-o sub toate spectrele vibrationale (unitate în
diversitate). Vishnu este reprezentat ca având pielea albastra, un singur cap
si patru brate, iar Rakini Shakti are patru brate si doua capete.
Culoarea albastra a lui Vishnu indica natura sa
omniprezenta, albastrul fiind culoarea cerului dar si a oceanului. Vishnu este
deci divinitatea care se manifesta atât în spatiul nesfârsit cât în oceanul
nemarginit (fluidul cosmic).
Imaginea este încadrata în fundal de semiluna, fiind
înconjurata de sase petale. Cele sase petale determina sase circuite energetice
(nadisuri) specifice.
Bratele din fata (situate mai jos) arata relatia sa cu lumea
fizica iar cele din spate, relatia cu lumea spirituala, cu interiorul.
Într-unul din brate tine un lotus, simbolizând puritatea si
perfectiunea divina. Acest simbol sugereaza ca trebuie sa cautam puritatea si
perfectiunea în tot ceea ce reprezinta relatia noatra cu exteriorul. Nu trebuie
doar sa cautam puritatea si perfectiunea, ci si s-o raspândim la rândul nostru
în exterior. Cautând puritatea si perfectiunea din jurul nostru, automat intram
în rezonanta si sincronicitate cu puritatea si perfectiunea spiritului nostru
divin.
În mod normal, deschiderea si activarea svadhisthanei are
loc concomitent cu deschiderea si activarea muladharei si a manipurei. Aceste
trei chakre sunt foarte strâns legate una de cealalta, (formând sistemul
energetic inferior) si nu întâmplator în petale vom întâlni simboluri comune.
Astfel, daca ceea ce reprezinta bratul-stânga sus a lui Brahma (care tine un
lotus – puritatea si perfectiunea) a fost bine înteles si s-a lucrat asupra
curateniei interioare (etica, principii, idealuri), atunci bratul stânga jos a
lui Vishnu (indicând relatia cu exteriorul) ar trebui sa confirme faptul ca
exteriorul reflecta fidel interiorul. De fapt, lotusul lui Vishnu este reflexia
lotusului lui Brahma. De aceea este importanta
munca de deschidere si activare a Muladharei. Nu o data ni s-au revelat
adevarurile înteleptilor antici: „exteriorul este reflexia interiorului”, si
„calitatea vietii noastre este data de calitatea gândurilor pe care le emitem”.
În celalalt brat tine un sceptru, simbolizând puterea divina
în planul material; semnifica dominarea si controlul tuturor aspectelor
materiale, dar si a tendintelor din zona egotica. Sceptrul este facut din metal
nobil (de obicei aur) si acest lucru simbolizeaza actiunea de transformare a
focului asupra elementelor pamântului. În acest caz, pamântul reprezinta
tendintele prin care suntem legati de materie, dar si cele care determina
comportamentul violent si refractar. Sceptrul reprezinta nu doar puterea fizica
ci si puterea psihica si mentala.
Puterea psihica este data de experienta, vointa, încrederea,
rabdarea si determinarea de care dau dovada cei care au pornit pe calea
evolutiei spirituale.
Puterea mentala este data de munca de cercetare, aprofundare
si întelegere a textelor sfinte, dar si de luciditate si capacitatea de
concentrare. Acestea dau puterea de discernamânt, de limpezire a aspectelor
spirituale de cele materiale.
Într-unul din bratele de sus tine o scoica, acesta fiind un
simbol foarte puternic în spiritualitatea orientala; este întâlnit în foarte
multe legendele (simbolizând curajul, vitejia, eroismul, neînfricarea în
lupta). Sunetul facut de scoica este foarte puternic si foarte patrunzator. În
cazul acesta, scoica din mâna lui Vishnu are o simbolistica mult mai vasta.
Sunetul primordial („aum” în traditia indiana sau „om” în traditia tibetana)
este sunetul care patrunde peste tot, asigurând perpetuarea creatiei. Sunetul
patrunde si influenteaza toate elementele (pamânt, aer, apa, foc, prana), de
aceea în multe traditii, scoica este legata de controlul fortelor elementale. Sunetul
scoicii este sunetul creator, purtator de vibratie sfânta primordiala. Este
echivalentul Logosului crestin („La început era Cuvântul, si Cuvântul era cu
Dumnezeu, si Cuvântul era Dumnezeu.” – Ioan 1.1).
Pentru conditia omului, scoica este legata de apa si de
Luna, acestea doua aflându-se în strânsa legatura. Apa este asociata cu iluzia
(maya – traditia orientala) aspectelor exterioare, la fel ca si în traditia
esoterica crestina. Mersul pe apa înseamna de fapt plasarea constiintei
deasupra tuturor influentelor exterioare, adica eliberarea de griji, temeri,
incertitudini, etc. Privind la nivel temporal, materia se comporta asemenea
apei, luând diferite forme, suferind modificari, transformari etc. Doar fixând
constiinta deasupra tuturor legaturilor cu materia, se pot stavili si controla
influentele iluziei.
Svadhisthana este asociata cu aspectele senzitive si emotive
(zona astrala), iar gustul este simtul asociat ei. Exista o legatura puternica
între senzualitatea gustului si sexualitate iar înteleptii tuturor religiilor
(atât ai religiilor orientale cât si crestine) au evidentiat legatura clara
dintre poftele culinare (mergând pâna la îmbuibare) si pornirile sexuale
(mergând pâna la desfrânare). Svadhisthana este responsabila de declansarea
acestor energii sexuale, de aceea este recomandat ca ele sa fie pe cât posibil
pastrate si folosite pentru desavârsirea spirituala a omului. Postul alimentar
este în strânsa legatura cu postul sexual.
Brahmacharya din traditia hindusa si yoga, nu se refera doar
la aspectul sexual (înfrânare de la sex), ci la senzualitate în general. Se
recomanda asadar, atât postul alimentar cât si postul sexual. Însa mai sunt si
alte posturi: postul vorbirii (abtinerea de la vorbaria fara rost), postul
singuratatii (retragerii), paza mintii (autocontrolul mental), privegherea.
Toate acestea se întâlnesc atât în practicile spirituale orientale cât si
euro-atlantice (crestinism).
Daca aspectele legate de senzualitate nu sunt bine
controlate, svadhisthana nu se poate deschide mai mult decât prevede genetica
si corpul cauzal, iar daca se forteaza totusi deschiderea, atunci energia
declansata poate aduce foarte mari deservicii, fiind deviata catre alte trasee,
care vor duce în cele din urma la o si mai puternica înlantuire fata de materie
si senzatii.
Pe de alta parte, forma spiralata a scoicii lui Vishnu
indica evolutia tuturor formelor. Acest simbol cuprinde atât sunetul cât si
forma, iar auzul si vazul sunt simturile cele mai dezvoltate si cele mai
însemnate pentru om. Prin aceste simturi, omul si-a dezvoltat limbajul dar si
forme mai elevate si abstracte de comunicare.
Spirala scoicii lui
Vishnu este tridimensionala. Absolut toate sistemele evolueaza în spirala (spre
stadiul de sfera), începând de la cele mici pâna la cele mari, de la cele
vazute la cele nevazute. Spirala (un aspect al fractalului) este elementul de
legatura dintre finit si infinit. Meditarea asupra acestui aspect aduce
claritate asupra ciclicitatii fenomenelor, asupra evolutiei formelor.
În celalalt brat de sus tine o roata de foc; de fapt roata
se învârte în jurul degetului aratator. În traditia orientala, aceasta roata se
numeste Sudarshana chakra (Sudarshana fiind format din cuvintele Su – superior,
deasupra, si Darshan – viziune, vedere, orizont). Aceasta viziune superioara se
obtine în mai multe etape.
Într-o prima etapa, roata de foc presupune purificarea
psiho-mentalului de elemente impure si mai ales de teama. Aceste impuritati
sunt date de foarte multi factori, cum ar fi viziunea îngusta asupra
realitatii, educatia precara, experientele neplacute care dau o perspectiva
neclara si cu un fundament reactiv (bazat pe teama). Aceasta este viziunea
îngusta a unui ego bazat doar pe interpretarea unei realitati subiective, prin
prisma unor date ale senzorilor fizici.
În a doua etapa, roata de foc tine cont de forma, cantitate,
dimensiune, capacitate, adica de instrumentele preferate ale ego-ului, dar tine
cont si de perspectiva obiectiva, prin urmare vor intra în calcul si aspecte ce
tin de etica si morala, precum si factorul religios. Este un pas înainte
deoarece se are în vedere nu numai o largire a orizontului de cunoastere si
experienta (conform scarilor jos-sus, mic-mare, slab-tare, putin-mult), ci si
de factorul etic si religios. Acestea obliga a se tine cont si de aspectul
procesual si temporal al oricarei activitati. Acest aspect presupune
întelegerea si acceptarea responsabilitatii asupra propriilor actiuni, si deci
asupra propriei vieti.
În a treia etapa, sudarshana presupune urmarea unei cai
spirituale autentice si acest lucru determina în timp o viziune mult mai larga
asupra realitatii. Daca, într-adevar, calea este valoroasa si cautatorul
urmareste evolutia spirituala, atunci este etapa în care se realizeaza
detronarea ego-ului. Detronarea ego-ului nu înseamna distrugerea, ci doar
transformarea sa în individualitate. Aceasta se face în primul rând prin
detasarea de materie si prin acumularea de lumina si cunoastere (fiind de fapt
acelasi lucru). Lumina cunoasterii si a experientelor, determina în cele din urma
o limpezire a mentalului, oferind o viziune clara a realitatii, în cadrul
careia ego-ul este un factor de frâna si regres în calea dezvoltarii fiintei
umane.
Viziunea superioara a realitatii este deci rezultatul
cunoasterii, a experientelor diverse si al influentelor ciclurilor, detasarii
de aspectul material etc.
Viziunea superioara presupune în mod obligatoriu, o vedere
de perspectiva asupra realitatii. Prin urmare, avem mai multe puncte de vedere,
care nu numai ca exclud conflictul de orice fel, ci dimpotriva, unesc
contrariile (aceeasi viziune se întâlneste si în hermetism).
Roata lui Vishnu este o arma înfricosatoare pentru ego-ul
uman deoarece acesta, indiferent de cât se sofisticat si puternic poate deveni,
nu poate accepta ca exista ceva deasupra lui, deasupra viziunii sale. Ego-ul nu
se hraneste decât foarte putin din ceea ce este (la momentul acum); el se
hraneste mai ales din ceea ce crede ca poate deveni. Acesta este sursa secreta
de energie prin care ego-ul se alimenteaza si supravietuieste. Roata de foc a
lui Vishnu prezinta evolutia sub toate spectrele vibrationale si întotdeauna va
fi deasupra evolutiei oricarui ego, indiferent de cât de mare si puternic este.
Ego-ul se bazeaza pe cârjele formelor, cantitatilor, dimensiunilor, fie ca
vorbim de ego-ul personal, fie ca vorbim de ego-ul unui grup (egregor), însa
roata de foc a lui Vishnu transcende orice forma, orice cantitate si orice
dimensiune.
Rakini Shakti este energia lui Vishnu si este prezentata ca
având doua capete si patru brate. Cele doua capetele ale lui Rakini reprezinta
energia directionata spre doua sensuri: spre interior si spre exterior, spre
cele vazute si spre cele nevazute, spre cele de jos ca si spre cele de sus,
spre aspectul masculin cât si spre cel feminin.
Într-unul din brate tine o toba, simbolizând ritmul. Ritmul
implica atât plinul cât si golul, sunetul si lipsa sunetului, minimul si
maximul oricarui proces. Este vorba deci de legea ritmului, care se manifesta
în tot si toate, de la simplul obiect la marile fenomene cosmice.
Svadhisthana este direct legata de ritmul ciclurilor
zi-noapte, si în special de influenta ritmului lunii si al soarelui. Soarele
are influenta atât asupra svadhisthanei cât si asupra manipurei; svadhisthana
este influentata de soare datorita fenomenului gravitational iar manipura este
în directa legatura cu energia sa. Meditând, reflectând si fiind în rezonanta
cu ciclurile, se poate ajunge la întelegerea profunda asupra multor aspecte ce
tin de dinamica de ansamblu a fiintei umane.
Asupra corpului fizic, luna influenteaza sistemul circulator
sanguin, limfatic, interstitiar, cefalorahidian dar si procesele de excretie
fluidica, regenerarea celulara, precum si metabolismul.
Asupra corpului energetic, luna actioneaza în special asupra
circuitului pasiv magnetic al sushumnei (al chakrelor din coloana vertebrala),
circuit care este dominant în timpul noptii (somnului), când are loc
regenerarea complexei matrice energetice subtile.
Asupra corpului emotional, luna are o influenta puternica
asupra fluxurilor curentilor magnetici care trec prin sistemele nervoase
(sistemul nervos central, sistemul servos periferic, sistemul nervos
vegetativ).
Asupra corpului mental, luna influenteaza fluxurile
informationale care tin de situatiile relationale sau de grup (compatibilitate,
afinitate) si astfel, are o influenta indirecta asupra unei mari game de
emotii.
Se stie ca ciclul lunii este de 28 de zile (sunt patru faze a
câte sapte zile - luna noua, primul patrar, luna plina, ultimul patrar), acesta
fiind si durata bioritmului emotional. Mentinându-ne în rezonanta cu ritmul
ciclului lunar, se poate aduce lumina si întelegere atât asupra potentialitatii
energetice cât si asupra dimensiunii psiho-mentale, prin urmare putem avea o
mai clara perceptie în ceea ce priveste dinamica personalitatii. Luna, prin
efectul sau gravitational subtil, poate fi un aliat deosebit de puternic, atât
în ceea ce priveste sanatatea fizica, psihica, mentala, dar si în ceea ce
priveste partea relationala sau chiar financiara. Nu este un efort deosebit de
mare sa începem sa ne observam în decursul unei perioade ciclice lunare (28 de
zile), însa el va merita cu siguranta. Este recomandat sa se realizeze aceasta
prin intermediul unui jurnal, deoarece astfel se pot evidentia mult mai clar
aspectele ce tin de dinamica subtila (motivatii subtile, impulsuri launtrice) a
fiecaruia.
Pe de alta parte, toata lumea cunoaste importanta vitala a
soarelui în viata planetei si a noastra. Înca din cele mai vechi timpuri,
soarele a fost asociat cu divinitatea suprema. Fara a se exagera câtusi de
putin, soarele poate fi considerat ca fiind sursa vietii, fara de care lumea
viului nu s-ar putea concepe. O vorba din batrâni spune ca în casa unde nu
intra soarele, intra doctorul. Este valabila si varianta subtila: în sufletul
unde nu intra soarele (lumina, cunoasterea, bucuria, speranta etc.) intra
întunericul.
Asupra corpului fizic, soarele are rolul de a-l întari,
consolida, vindeca si energiza. Sistemul osos, sistemul muscular,
articulatiile, tendoanele, creierul, maduva osoasa, precum si organele interne,
sunt influentate direct de astrul zilei. Cu totii suntem copiii soarelui! Toate
componentele chimice din corpul nostru au luat fiinta gratie reactiilor de
fuziune nucleara din soare. Însasi planeta noastra este fiica soarelui,
desprinzându-se de acesta cu miliarde de ani în urma. Este valabil pentru toate
corpurile ceresti din sistemul nostru solar. Prin urmare, relatia noastra cu
soarele este totala.
Asupra corpului energetic, soarele actioneaza preponderent
pe circuitului energetic activ (electric) al sushumnei. Razele soarelui contin
energii subtile care sunt preluate de catre anumiti centrii energetici de pe
organul dermic si contribuie astfel la buna functionare a organismului. Spre
deosebire de influenta lunii (influenta indirecta, gravitationala), soarele
influenteaza vital organismul omului, atât direct cât si indirect.
Asupra corpului emotional, soarele aduce bucurie, liniste si
senzatia de puritate. Lumina soarelui actioneaza asupra luminii interioare a
sufletelor noastre, eliminând negura emotiilor si a sentimentelor negative.
Foarte multe persoane au o dispozitie mai proasta atunci când vremea este
ploioasa si închisa, însa majoritatea oamenilor au o stare de bine general
atunci când soarele zâmbeste în albastrul curat al cerului.
Asupra corpului mental, soarele aduce limpezime, echilibru,
precum si o perceptie mai clara în ceea ce priveste interconectivitatea tuturor
aspectelor.
Daca prin muladhara se realizeaza conexiunea cu planeta si
cu energiile sale, prin centrul svadhisthana se face conexiunea cu energiile
solare si lunare, realizând astfel deschiderea fiintei noastre catre
universalitate.
În celalalt brat de jos tine un craniu, simbolizând natura
efemera, nu numai a materiei, dar si a emotiilor de tot felul. Spre deosebire
de craniul lui Dakini Shakti (muladhara), care simboliza efemeritatea materiei
în cadrul relatiei cu tridentul (creatie-evolutie-moarte/transformare) în mod
general, aici craniul simbolizeaza efemeritatea materiei si emotiei în cadrul
particular (personal). Prin urmare simbolul craniului ne atrage atentia asupra
sensului si nu asupra scopului, adica trebuie sa ne eliberam de lanturile formelor,
cantitatii, capacitatii, cuprinderii etc. Daca prin muladhara ne raportam la
materie prin unitati de masura, prin svadhisthana ne raportam la materie prin
virtuti. Acestea transcend formele si unitatile de masura. Iubirea, vointa,
curajul, rabdarea si modestia sunt intrumentele care domina materia si prin ele
vom reusi sa realizam orice în relatia cu exteriorul. Chiar daca cei mai multi
cred ca instrumentele mentalului sunt mai eficace (inteligenta, memorie,
concentrare) în relatia cu exteriorul, adevarul este ca virtutile sunt cu mult
deasupra lor.
Având în vedere ca aceste virtuti sunt componente ale
corpului spiritual, cu totii avem o mostenire legata de ele. Acestea sunt
esentele care ramân în urma experientelor avute în mii si mii de întrupari. Prin
ele suntem mai aproape de regnul superior, adica de regnul îngeresc. Cu toate
acestea, daca svadhisthana functioneaza necorespunzator (datorita unui stil de
viata neadecvat si în dizarmonie cu natura si cu ceilalti), atunci aceste
virtuti se pot perverti. Cu toate ca ele îsi au „sediul” în corpul cauzal, prin
svadhisthana se simt efectiv în corpul emotional (astral). Prin urmare, iubirea
poate lua forma senzualitatii exagerate, vointa poate lua forma încapatânarii
si rigiditatii; curajul poate lua forma nesimtirii, tupeului; rabdarea poate
lua forma pândei dupa diverse oportunitatii necuvenite; modestia poate lua
forma slugarniciilor si a complexelor de inferioritate.
Chiar daca mostenirea spirituala este foarte buna, exista
posibilitatea pervertirii virtutilor prin raportarea la materie si la corpul
fizic, în special datorita izolarii de elementele spirituale. S-au cunoscut
multe cazuri în istorie când mari spirite, întrupate pentru a ajuta omenirea sa
depaseasca o perioada dificila, au ajuns sa lucreze chiar împotriva misiunii
lor, decazând enorm pe scara evolutiei (este cazul lui Mao, Stalin, Napoleon),
trâgându-i si pe altii pe drumul lor.
În unul din bratele de sus sus tine o toporisca, simbolizând
atitudinea fata de toti factorii negativi care frâneaza evolutia noastra
spirituala. Acestea trebuiesc eliminate scurt si direct. De la radacina, fara
alte derogari!
Svadhisthana este centrul energetic care, daca nu
functioneaza echilibrat, poate alimenta si perpetua o serie de vicii si
defecte. Acestea functioneaza atât în relatia cu ceilalti cât si în relatia cu
noi însine. Acestea sunt: ura, ranchiuna, invidia, lenea, lasitatea, ignoranta,
înfumurarea, mândria, etc. Toate acestea duc la violenta fizica sau verbala
(fie asupra altora, fie asupra noastra), creeaza premisele dependentelor:
curvia, alcool, droguri, precum si dependenta de adrenalina, dopamina etc.,
care survin ca urmare a practicarii unor activitati deviante: concursuri sau
întreceri periculoase, jocuri de noroc etc., dar si dependenta de anumite
pozitii sociale care gâdila ego-ul si ofera anumite privilegii. Toate acestea
nu trebuiesc lasate sa perpetueze deoarece devin (cu timpul) din ce în ce mai
puternice si mai periculoase, atât pentru ceilalti cât si pentru sine. Niciuna
din cele enumerate mai sus nu a fost de ajutor vreunei persoane, ba dimpotriva,
efectele lor sunt cât se poate de negative si oricine poate întelege acest
lucru.
Sunt într-adevar foarte multe astfel de „ierburi rele” care
trebuie taiate de la radacina. Ele nu trebuie nicidecum lasate în voie pentru
ca lucreaza total împotriva noastra. De fiecare data când suntem asaltati de
astfel de aspecte negative, este obligatoriu sa le eliminam de cum apar. Ba mai
mult, este imperios necesar ca mai apoi, sa parcurgem cu limpezime procesul
psiho-mental prin care respectiva reactie s-a declansat, pentru ca astfel sa
ajungem la radacina, adica la blocajul (sau tiparul) mental cauzal. Aceste
analize vor determina scoaterea la lumina a unor automatisme de gândire care
sunt profund nocive, atât pentru evolutia noastra cât si pentru cei din jur.
În celalalt brat de sus tine o sageata simbolizând claritate
si precizie în ce priveste scopul, tinta spre care nazuieste aspirantul
spiritual. Foarte multi au asociat aceasta sageata cu potentialul creator al
sexualitatii. Însa este foarte greu de discutat despre potentialul sexual fara
a se pune la punct autocontrolul mental, si fara a se realiza detasarea de
materie.
Într-un sens mai larg, sageata simbolizeaza spiritul
contemplativ, extinderea orizontului de vedere, atât pe orizontala cât si pe
verticala.
Extinderea orizontului de vedere pe orizontala presupune
acceptarea altor credinte (religii, filozofii) si puncte de vedere, respectul
asupra oricaror forme de cult, indiferent de loc, perioada, cuprindere. Chiar
mai mult decât atât, aspirantul care îsi dezvolta spiritul contemplativ, poate
sesiza, dincolo de formalismul ritualurilor celorlalte culte sau religii,
aceleasi nazuinte catre sublim, catre fericire, catre perfectiune, catre
acelasi Dumnezeu pâna la urma.
Extinderea orizontului de vedere pe verticala presupune nu
numai acceptarea si întelegerea tuturor religiilor si credintelor dar si
întelegerea modului cum s-au dezvoltat, adaptat si evoluat, în functie de
caracteristicile zonale (relief, clima), dar si de caracteristicile ce tin de
evolutia de grup (istorie, politica, necesitate, etc). Cunoscând aceste
caracteristici, se poate întelege foarte clar cum si de ce s-a dezvoltat în
anume fel vreo credinta anume. Ba mai mult, extinderea orizontului de vedere pe
verticala, poate duce la întelegerea tendintelor de viitor a oricaror sisteme
sociale si chiar de credinta (religii, culte).
Asadar, un aspirant care a reusit sa-si extinda orizontul de
vedere, atât pe orizontala cât si pe verticala, nu se va angrena niciodata în
discutii contradictorii (care, oricum, sunt sterile) pe teme religioase,
deoarece stie foarte bine ca toate au rolul si specificul lor în respectiva
zona geografica. Ba mai mult, urmeaza aceeasi directie... catre divinitate. Asa
cum nu poti cere unui elev de clasa a doua sa rezolve probleme de clasa a
saptea, la fel, cel ce si-a largit orizontul de vedere si de cunoastere (atât
pe orizontala cât si pe verticala), nu poate nici cere si nici impune o
eventuale schimbare. Acesta stie foarte bine ca, în drumul spre divinitate,
fiecare „clasa” presupune învatarea anumitor "lectii". În anumite
circumstante, poate oferi alte puncte de vedere, poate sugera anumite aspecte,
dar niciodata nu va cauta sa se impuna prin instrumentul puterii (energetice
si/sau mentale), caci stie ca pâna la urma va da socoteala.
Corpul energetic (4)
Manipura – este centrul energetic cu zece petale receptoare;
este situata în zona dintre ombilic si plexul solar, si are culoarea galbena.
Cele zece petale reprezinta aspectul grosier al elementului foc, adica cel
energetic: dinamica, electricitatea, magnetismul, termodinamica, acustica,
gravitatia, coeziunea fizica si chimica, lumina, radiatiile, energiile fizicii
cuantice. Toate acestea au o semnatura energetica unica si sunt guvernate de
acest centru. Corespondentul fizic al acestei chakre este pancreasul, ficatul
si splina.
O buna functionare a
acestei chakre determina o vointa puternica, o energie debordanta, curaj în
abordarea noului si în schimbari diverse, continua dezvoltare si perfectionare.
Si acest centru energetic prezinta o pozitionare variabila;
astfel, la unele persoane acest centru energetic este mai aproape de ombilic
iar la altele este mai aproape de plexul solar. Cu cât o persoana abunda de
energie, are o încredere deplina în propriile forte si posibilitati, dar
manifesta si echilibru în manifestare, cu atât mai aproape de plexul solar se
afla aceasta chakra.
Manipura actioneaza preponderent pe sistemul digestiv,
ficat, pancreas si splina, contribuind la dinamica organismului biologic.
Astfel, în functie de anumite cerinte (necesare la un moment), manipura
guverneaza atât secretia enzimelor ficatului (fiind considerata cea mai
complexa „uzina” chimica), cât si ale pancreasului si splinei. De asemenea,
manipura guverneaza, alaturi de matricea energetica, toata productia de
proteine necesare procesului metabolic si de întretinere.
Asupra corpului energetic, manipura asigura suportul pentru
toate componentele organice, începând de la sistemele si subsistemele complexe
(muscular, circulator etc.) pâna la nivelul celular. Complexitatea extraordinar
de mare a corpului omenesc necesita toata gama de energii cunoscute si
necunoscute, iar toate acestea sunt guvernate de catre manipura.
Asupra corpului emotional, manipura actioneaza ca un
catalizator, reducând oscilatiile emotionale; aduce liniste, calm, încredere în
propriile forte dar si impulsul necesar pentru a întreprinde diverse actiuni.
Asupra corpului mental, manipura determina o viziune limpede
a diverselor procese care leaga persoana de mediul exterior, precum si
echilibrul subtratului informational al proceselor de atractie si respingere.
Asupra corpului cauzal, manipura poate aduce modificari
(îmbunatatiri) în ceea ce priveste mecanismul de reglare karmica sau de
evolutie. Prin urmare, asigura reglarea energetica dintre persoana si mediu,
determinata de vectorii informatie-energie din corpul cauzal, formând astfel
conditiile energetice necesare (tendinte, impulsuri) pentru reglarea karmica.
Pentru curatarea manipurei se poate folosi simbolul de mai
jos; se va mentaliza simbolul (de culoare galben stralucitor) timp de câteva
minute, în timp ce atentia se va fixa asupra zonei dintre ombilic si plexul
solar.
Pentru energizare si echilibrare se va folosi acelasi
simbol, însa culoarea va fi rosie. În trecut (India antica), aceasta era
culoarea perceputa de clarvazatori (în zona acestui centru energetic se afla o
bogata retea vasculara, care asigura necesarul de sânge pentru ficat, pancreas,
splina).
Pentru curatarea si echilibrarea rapida a manipurei se poate
folosi o meditatie în care se va vizualiza actiunea vântului asupra frunzelor
unui arbore cu coroana bogata; se va avea în vedere miscarea tuturor frunzelor
(aparent haotica). Este recomandabil ca locatia vizualizarii sa fie lânga o
padure, la marginea unui munte; un lac, si eventual un pârâu prin apropiere,
aduc un plus acestei meditatii.
Daca se combina aceasta vizualizare cu sunetul cristalin al
unui izvor sau pârâu din apropiere, alaturi de vizualizarea lunii/soarelui pe
cerul înstelat/senin, se va actiona si asupra svadhisthanei. De asemenea, daca
vom vizualiza cum ne-ar creste radacini din talpile picioarelor catre pamânt si
simtim ca devenim una cu pamântul (si hranindu-ne în acelasi timp cu energie
subtila), în timp ce o adiere placuta ne aduce un iz de brad, atunci si
muladhara este curatata si echilibrata.
Caracteristici:
- Denumire: Manipura
- Simbol: triunghiul, tetraedrul
- Culoare: galben, rosu
- Localizare: plexul solar
- Aspecte primare: energie, vitalitate, manifestarea
sinelui, vointa, responsabilitatea.
- Uleiuri activatoare: ienupar, lavanda, rozmarin, bergamota
- Cristale: citrin, ochiul de tigru, turmalinul galben,
topazul galben.
- Planete: Mercur, Jupiter, Marte
- Zodii: Leu, Sagetator, Fecioara
- Mantra: RAM
- Simt: vederea
- Scop: vointa, vitatlitate, forta, spontaneitate
- Perioada de dezvoltare: 18 luni – 4 ani
- Aspectul negativ: rusinea
- Elementul: foc
- Organe fizice: sistemul imunitar, membre inferioare, oase,
muschi, sistemul digestiv, ficat
- Glande: pancreas, splina
- Exces: agresivitate, posesivitate, tendinta de control,
aroganta, sete de putere, încapatânare, ambitie marita
- Deficit: slaba energie, lipsa de vointa, indisciplina,
delasare, digestie slaba.
- Echilibrat: armonie interioara, acceptare, respect pentru
natura, respect pentru ceilalti, responsabilitate, încredere, simtul umorului,
adaptabilitate.
- Disfunctii fizice: artrita, ulcer, probleme intestinale si
de colon, anorexie, bulimie, pancreatita, diabet, alergii.
- Dependente: cafea, munca, amfetamina, cocaina.
- Traume: rusine, pedepse din copilarie, neîntelegeri în
familie, umilintele în fata altora.
- Vindecare: psihoterapie, terapia de grup, studiul si
întelegerea, iertarea, animalele de companie.
Deschiderea si activarea centrului energetic Manipura
În figura de mai jos, avem reprezentarea acestui centru
energetic, în care îl distingem pe Braddha Rudra (cunoscut si sub numele de
Shiva cel Batran), precum si pe Lakini Shakti, principiul sau feminin (energia
sa creatoare). Lakini Shakti are trei capete si patru brate. Animalul
reprezentiv este berbecul.
Shiva cel Batrân este considerat zeul distrugerii; de fapt
el este zeul transformarii (distrugere vede doar cel care se identifica numai
cu corpul fizic), fiind a treia divinitate din trinitatea indiana. Are pielea
albastra unsa cu un amestec de cenusa, barba argintie, si poarta o învelitoare
facuta din piele de tigru. Pielea albastra si barba argintie semnifica
omniprezenta (ca si în cazul lui Vishnu) si omniscienta.
Prin intermediul manipurei, omul poate sa aiba acces la
toate tipurile de energii din univers. Blana de tigru simbolizeaza victoria
constiintei universale asupra celei personale (si limitate), reprezentata de
ego. Tigrul este cea mai puternica felina, fiind unul dintre putinele
pradatoare care ucide si fara a-si potoli foamea (la fel si egoul, care aduna
mai mult decât îi este necesar).
Fiind centrul responsabil cu energiile, manipura poate
determina un ego foarte puternic în manifestare, de aceea este bine sa nu fim
atasati de putere. Puterea este cel mai mare narcotic pentru ego! Adeseori,
puterea trebuie contrabalansata atât de responsabilitate cât si de o constiinta
echilibrata (acestea realizându-se prin disciplina).
În bratul stâng tine o toba (tamburina), simbolizând ritmul,
dar spre deosebire de ritmul svadhisthanei (în fapt, de ritmul impus de
ciclurile lunii si ale soarelui), aici ritmul vizeaza atât minimul cât si
maximul (nu numai începutul si sfârsitul) oricarui proces fizic, energetic,
emotional, mental.
În ceea ce priveste ritmul fizic, observatiile facute
de-alungul vremii au remarcat ca exista o serie de ritmuri interne, distincte.
Astfel, s-au evidentiat trei cicluri importante: ciclul fizic, ciclul emotional
si cel intelectual (mental).
Ciclul fizic are 23 de zile, fiind împartit în doua perioade
de 11,5 zile. Reprezentat grafic, apare sub forma unei sinusoide. În prima
perioada se remarca un trend ascendent, pâna se atinge un maxim, apoi se
întoarce si scade pâna la valoarea de început, dupa care urmeaza trendul
descendent, pâna atinge valoarea minima. Dupa care ciclul sinusoidal se repeta.
Ciclul emotional dureaza 28 de zile (fiind în relatie
directa cu fazele lunii), iar cel intelectual dureaza 33 de zile.
Reprezentatrea lor grafica este de asemnea sinusoidala, având un trend
ascendent, un maxim, apoi un trend descendent si un minim (împartite de
asemenea în doua perioade).
Ciclul fizic influenteaza factorii fizici, cum ar fi:
rezistenta organismului în fata bolilor, forta, vitalitatea, rezistenta fizica,
etc.
Ciclul emotional influenteaza factori ca: starea de spirit,
dispozitia, sensibilitatea, toleranta, etc.
Ciclul intelectual (mental) influenteaza factorii mentali:
memoria, atentia, concentrarea, luciditatea, rationamentul, imaginatia,
capacitatea de coordonare, viteza de reactie, etc.
În ceea ce priveste ciclul fizic (raportat la 24 de ore),
observatiile au evidentiat faptul ca si organele interne au perioade de maxim
si de minim în ceea ce priveste activitatea. S-a constatat ca dimineata este
perioada ideala pentru activitatea fizica intensa. La fel, dimineata este
perioada cea mai propice pentru activitatile de ordin intelectual; dupa-amiaza
lucrurile trebuiesc temperate, iar seara este perioada optima pentru relaxare
si recuperare.
Desi studiile si observatiile ce vizeaza bioritmul fiintei
umane sunt considerate ca tinând de protostiinta (stiinta speculativa), ele
sunt foarte usor observabile. În ceea ce priveste corpul fizic, s-au observat
modificari si în cazul schimbarii ritmului de fus orar (calatorii lungi); alte
schimbari s-au remarcat în cazul schimburilor (zi-noapte) din zonele productive
sau care necesita o activitate permanenta. Aceste schimbari nu au repercursiuni
grave asupra sanatatii pe termen scurt, însa daca vor continua pe o perioada de
timp mai lunga, si se coroboreaza cu alte activitati sau vicii, atunci
repercursiunile asupra sanatatii pot fi destul de grave.
La ora actuala, se pot gasi (prin intermediul internetului)
diverse programe informatice, care, în functie de data nasterii, pot calcula
ciclurile bioritmului. Din pacate, ele se bazeaza pe un calcul foarte simplist,
si rezultatele oferite sunt departe de a ne releva adevarata situatie si mai
ales potentialitatea din punct de vedere fizico-energetic, psihic si mental.
Lucrurile sunt mult mai complexe decât par la prima vedere, deoarece sunt mult
mai multe variabile care intra în complexa ecuatie umana. Prin urmare nu numai
data nasterii este importanta ci, de asemenea, locatia si ora nasterii. Apoi
este important sa se tina seama si de aspectul elemental: daca s-a nascut aproape
de apa (fluviu, mare, ocean), de munte, de ses, daca s-a nacut la nivelul marii
(pâna la maximum 500 m) sau la o mai mare altitudine (avem un plus de element
„aer”). De asemenea, alta este pozitia lunii si a soarelui (fata de pamânt) în
Bucuresti, Atena si alta în Rio de Janeiro, Honolulu sau Beijing. Toate aceste
aspecte sunt foarte importante si sunt în conexiune cu programul nostru de zi
cu zi.
Trebuie spus ca vointa omului se afla deasupra tuturor
acestor influente. De asemenea, mai trebuie spus ca, prin adoptarea anumitor
programe, se pot modifica „armonicele” acestor sinusoide. De exemplu, un bun
antrenor (si/sau preparator fizic), poate concepe, pentru un sportiv de
performanta, un program pe termen lung (câteva luni sau chiar mai mult), astfel
încât sa fie suprimate influentele primare (soare, luna, astre, locatie, ora de
nastere etc.) pentru a determina un alt bioritm, atât din punct de vedere
fizico-chimic cât si emotional si intelectual. Acest lucru se face în functie
de data unui eventual concurs. Ca urmare a acestui plan, respectivii
(preparatorul si antrenorii) pot chiar coordona lucrurile în asa fel încât sa
obtina o sincronicitate a vârfurilor în respectiva perioada (sau chiar o zi
anume).
Toate cele enumerate mai sus au fost demonstrate practic de
catre antrenorii si preparatorii chinezi, la ultima olimpiada de vara. Numarul
imens de medalii (China fiind pe primul loc) a demonstrat acest lucru.
Bineînteles ca nu s-au neglijat câtusi de putin antrenamentele de baza, ba
dimpotriva. Chiar daca vorbim de un stat cu peste un miliard de oameni (adica
un potential uman urias), a fost destul de „interesant” ca a ajuns atât de
repede la o asemenea performanta, în fata unor state cu o experienta
competitionala mult mai mare. Ba mai mult, preparatorii chinezi au reusit sa
creeze programe de antrenament speciale prin care sa manipuleze si sa
sincronizeze si alte curbe de bioritm, cum ar fi ritmul intuitional (38 de
zile), ritmul constientei (48 de zile) si cel spiritual (53 de zile). Când
toate acestea reusesc sa atinga, în sincronicitate, un maxim în ziua
concursului, cu greu acel sportiv mai poate fi învins. Se pot depasi chiar si
cu 20% performantele, fata de o pregatire clasica, ceea ce este extraordinar de
mult într-o competitie de performanta. Chiar daca antrenorii si preparatorii cu
experienta reuseau si înainte (atât datorita teoriei si experientei cât si
intuitiei precum si a talentului de psiholog), sa elaboreze programe de
antrenament adecvate (specifice) pentru fiecare sportiv în parte (sau chiar
echipa), ei observa adeseori cu stupoare ca elevii lor sunt depasiti de
adversari mai slab pregatiti (ba chiar si cu mai putin talent), tocmai din
cauza faptului ca nu s-au luat în vedere astfel de factori. Chiar daca ei le
numesc factori psihologici, actiunea lor asupra performantei este imensa.
De asemenea, în unele temple orientale (shaolin în special),
dar si în anumite cercuri yoghine, pregatirea pentru initieri se face cu mult
timp înainte, deoarece infuziile energetice pe anumiti centri au nevoie de
sustinerea aspirantului. Adica aspirantul trebuie sa-si ridice vibratiile
corpurilor subtile la nivelul cerut de maestru. Prin urmare, acesta va concepe
o serie de programe specifice, prin care aspirantilor li modifica atât
bioritmul cât si ritmurile corpurilor subtile, astfel încât vârfurile acestora
sa se sincronizeze perfect în perioada initierilor.
Ritmul face parte din viata noastra; chiar în aceste momente
fiecare dintre noi ne aflam „pozitionati” în diverse puncte ale ritmurilor
noastre. Cine are vointa si rabdarea de a-si observa propriul bioritm, va reusi
sa aiba de partea sa un aliat foarte puternic, care se va dovedi mai mult decât
util, în cele mai diverse cazuri. Ajutorul poate fi atât pentru pentru
recâstigarea si mentinerea sanatatii cât si pentru performanta sau succes în
toate cele ce vor fi începute.
În bratul drept tine un trident, simbolizând creatia,
evolutia si moartea/transformarea. Si nu este vorba doar de aspectul fizic, ci
si de cel energetic si emotional. Daca tridentul reprezentat de Dakini Shakti
(energia lui Brahma) viza nasterea, evolutia si moartea corpului fizic, în
cazul lui Shiva cel Batrân, tridentul contabilizeaza toate energiile centrului
energetic inferior, adica atât energiile guvernate de muladhara cât si energiile
svadhisthanei si manipurei.
În foarte multe cazuri, alaturi de trident, se afla un corn
ori o scoica. Cornul semnifica procesul dinamic, energia specifica în cadrul
procesului de creatie, evolutie si transformare. Sunetul cornului (sau al
scoicii) este considerat ca fiind factorul dinamizator al fiecarui proces
evolutiv.
Shiva cel Batrân mai poate fi numit si marele alchimist
subtil, fiind cel care transforma atât materialele considerate inferioare în
materiale superioare, cât si energiile emotionale negative în energii
emotionale pozitive.
Daca materia inferioara poate fi transformata în materie
superioara prin actiunea focului material (topire si apoi separatie), emotia
negativa (ura, furie, suparare, gelozie, invidie, etc.) se transforma cu
ajutorul focului spiritual (iubire, vointa, aspiratie) în emotie pozitiva
(bucurie, încredere, încântare, multumire, etc).
Cele trei capete ale lui Lakini Shakti simbolizeaza
energiile de purificare, transformare si dinamizare, pe toate cele trei planuri
(fizic, mental, spiritual).
Asadar, folosind energia lui Dakini Shakti se poate obtine
abundenta, stabilitate, cunoastere; folosind energia lui Rakini Shakti putem
obtine forta creatoare, echilibru si puterea de atractie, iar folosind energia
lui Lakini Shakti putem obtine capacitatea de purificare, transformare si
dinamizare. Iata deci ca sistemul energetic inferior este cel care ofera cele
cinci nestemate ale lumii materiale (sau ale Cezarului): bogatia, cunoasterea,
puterea, frumusetea, stralucirea (faima, celebritatea). Acestea au fascinat
omul din cele mai vechi timpuri si înca îl vor mai fascina si pe viitor. Se
spune ca pe copii îl ademenesti cu bombonele si ciocolata, pe cei batrâni cu
viata dupa moarte, iar pe ceilalti cu cele cinci nestemate.
Într-unul din brate tine o sageata, considerata ca fiind
unealta sau arma lui Kama, zeul dorintelor ancestrale. Kama este considerat un
fel de Eros sau Cupidon al Indiei. Aceasta este doar o foarte slaba aproximare.
În fapt, sageata simbolizeaza nu numai potentialul creator al energiei sexuale,
dar si tendintele sufletului (aspiratiile).
Sageata lui Kama are menirea de a-l determina pe cautatorul
spiritual sa reuseasca sa faca departajarea clara dintre dorinta si aspiratie.
Dorinta survine care urmare a departarii constiintei de Sinele Divin, de Atman
(scânteia divina din fiecare). Dorinta este impulsul energetic subtil care i-a
nastere la contactul fiintei cu lumea înconjuratoare, cu iluzia efemera (maya).
Dorinta apartine ego-ului iar aspiratia apartine trupului spiritual. Aspiratia
este perceputa ca o necesitate de reîntregire sufleteasca, ca un dor teribil al
sufletului dupa experienta primordiala (unitatea cu Dumnezeu).
Evident, prima experienta a reîntregirii se face prin
intermediul contactului sexual. Apoi, dupa transcenderea sexualitatii, uriasa
energie sexuala este transformata în energie spirituala. Nu se poate realiza
transcenderea sexualitatii fara eliberarea de dorinte. Dorintele de tot felul
sunt în strânsa legatura cu inctinctele primare (supravietuire, conservare,
adaptare), precum si cu dorintele ego-ului (putere, marire, satisfactie
personala, etc.).
Cu alt brat face semnul abaya mudra, adica gestul prin care
disperseaza temerile specifice acestui centru energetic. În speta vorbim de
temerile interioare, cele care îngradesc actiunea, expansiunea, dezvoltarea,
manifestarea. Asadar, trebuiesc înfruntate si eliberate foarte multe temeri:
- temeri legate situatia personala: teama de a nu fi
acceptat de ceilalti (atât din punct de vedere intelectual cât si fizic), teama
de singuratate, teama de boli transmisibile (de la om sau de la mediu), teama
de superstitii, teama de a nu fi la locul potrivit (relational sau
profesional), teama de persoane necunoscute, teama de batrânete etc.
- temeri legate de dinamica personala: teama de a pierde
controlul, teama de a nu reusi într-o anume actiune, teama de-a nu duce la bun
sfârsit o anumita treaba, teama de diversi competitori, teama de
involutie/evolutie, teama de schimbarile diverse care pot aparea, teama de
viitor, etc.
- temeri legate de situatiile relationale: teama de
conflicte (verbale sau fizice), teama de a fi înselat sau furat, teama de a fi
pus în situatii penibile, teama de a nu încurca lucrurile, teama de a nu fi o
povara, etc.
Toate aceste temeri, alaturi de temerile legate de muladhara
alimenteaza neîncrederea, dizarmoniile sufletesti, îndoielile, frustrarile,
vinovatia, rusinea, supararile, invidiile, etc.
Sunt foarte multe astfel de temeri; ele si-au facut, pas cu
pas, radacini în strafundurile fiintei noastre, datorita unor experiente de
viata mai putin placute, sau au fost pur si simplu adoptate din exterior.
Acestea îsi pun amprenta asupra noastra în viata de zi cu zi, fiind cele care
stau la baza multor blocaje si tipare mentale negative. Prin urmare, este obligatoriu
sa fie scoase la suprafata, apoi înfruntate si eliminate. Primul pas este de-a
le accepta, apoi când sunt scoase la suprafata, trebuiesc „privite” cu ochiul
mental (nepartinitor), iar la urma eliminate. A le privi cu ochiul mental,
presupune printre altele, a accepta si partea noastra de vina, nu doar
conditiile exterioare. Spre deosebire de ochiul ego-ului, care are doar un
singur punct de vedere (unghi de perceptie), ochiul mental poate vedea din
multe unghiuri de perceptie. Daca nu se ajunge la acceptarea propriei
responsabilitati în ce priveste teama (cauza), atunci se paseaza
responsabilitatea în afara si temerea nu poate fi eliberata. Prin urmare,
blocajele si tiparele mentale aferente respectivei temeri se mentin si se
perpetueaza.
În al treilea brat tine o vajra; acesta este un fel de
sceptru din care se ies fulgere multicolore. În diverse traditii orientale, se
spune ca vajra este simbolul întelepciunii universale, rolul sau fiind, în
principal, de-a elimina ignoranta, de-a aduce putere acolo unde este
slabiciune, de-a aduce echilibru acolo unde este dezechilibru, claritate si
lumina acolo unde este nelumina si haos. Întelepciunea este rodul cunoasterii,
al experientelor de viata dar si un semn (alaturi de starile sublime) al
apropierii de divinitate. Vajra poate fi socotita ca un fel de bagheta magica,
prin care pot fi aduse la îndeplinire nevoile, necesitatile si dorintele
sufletesti.
Vajra este asociat cu aurul, diamantul si fulgerul, toate
acestea constituind vârfurile ierarhice ale regnului material. Aurul (sceptrul)
este considerat a fi în vârful ierarhiei metalelor, diamantul fiind în vârful
ierarhiei pietrelor iar fulgerul în vârful ierarhiei focului. Traducerea pentru
elementul din capatul sceptrului, este mai degraba „piatra nobila”, însa în
occident s-a asociat cu diamantul. Asadar, este vorba de procesele de
alchimizare ale aspectelor inferioare în aspecte superioare.
În al patrulea brat tine un vas de foc, simbolizând energia
spirituala, focul divin interior. Acest foc divin are doua roluri. Pe de-o
parte este focul purificator, iar pe de alta parte este focul transformator.
Focul purificator este cel care delimiteaza si apoi curata fiinta de elementele
impure, iar focul transformator este cel care determina potentialul maxim
astfel încât fiinta sa depaseasca vechile bariere, transformându-se din om
inferior în om superior.
Aceste doua brate (de sus) ale lui Lakini Shakti contin
intrumentele prin care Shiva cel Batrân stapâneste alchimia fizica
(energetica), emotional-mentala si spirituala.
Prin alchimia fizica, se reuseste revenirea corpului la
parametrii cosmici initiali, adica la mentinerea unei sanatati perfecte, a unui
corp mereu tânar, viguros si plin de vitalitate. Alchimia emotional-mentala
presupune transformarea tuturor suferintelor interioare în bucurii, a
dezechilibrului în echilibru, iar alchimia spirituala presupune depasirea
tuturor barierelor care mentin omul în limitele cunoscute (nemurire, puteri
nelimitate, depasirea barierelor dimensionale).
Prin alchimia emotional-mentala, se reuseste transformarea
tuturor emotiilor si sentimentelor negative în emotii si sentimente pozitive.
Procesul de alchimie emotionala este strâns legat de procesul alchimiei
mentale, adica se lucreaza la substratul informational al emotiei. Emotia în
sine, fie ca este negativa fie ca este pozitiva, nu reprezinta altceva decât
energie psihica. Noi suntem cei care o punem într-o zona negativa sau pozitiva,
în functie de constructia noastra psiho-mentala. Alchimia emotionala este
posibila numai atunci când se realizeaza cu adevarat detasarea de lumea
exterioara (maya). Doar astfel ne putem detasa de energia emotionala, si s-o
folosim ulterior pentru alte scopuri, mai înalte. Acest lucru se realizeaza în
trei etape. Într-o prima etapa se realizeaza identificarea, adica
constientizarea energiei asa-zis negative din noi. Acest lucru înseamna ca nu
ne vom mai lasa influentati de ea, adica desi o simtim efectiv ca ne
deranjeaza, nu vom actiona reactiv, ca urmare a unui tipar prestabilit (de genul
"lupta sau fugi"), decât atunci când situatia o impune (când exista
riscul de-a se pierde viata). În a doua etapa se realizeaza neutralizarea
energiei negative, prin identificarea sa în cadrul unul ciclu, iar în a treia
etapa se realizeaza alchimizarea, adica folosirea energiei substratului negativ
pentru aspecte pozitive folosind schema intentie-imagine-emotie. Aceasta schema
nu se poate învata ca pe o tehnica simpla, ci doar prin multa experienta. Sunt
aspecte care nu pot fi trecute în cuvinte...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu