"Iluminarea inseamna a fi constienti ca suntem fiinte
spirituale care traiesc o experienta umana"
Exista multe definitii ale Iluminarii, in functie de
credinte, in functie de constiinta individuala sau a grupului care o explica.
Toate au insa in comun ideea ca fiinta iluminata experimenteaza o stare
permanenta de claritate in legatura cu ceea ce este real, depasindu-si Mintea
(Ego-ul, dualitatea) si situandu-se stabil la nivelul trans-personal al
Constientei.
Iluminarea spirituală este o experienţă divină esenţială
care, împreună cu revelaţiile ample şi sublime pe care le aduce cu ea,
fundamentează aproape toate textele spirituale esenţiale pe care se sprijină
diferitele tradiţii ale înţelepciunii planetare. Există fiinţe umane care, în
anumite condiţii, se trezesc subit sau, cu alte cuvinte, spontan la iluminarea
spirituală, uneori fără nici un fel de pregătiri, prin graţia tainică a lui
Dumnezeu.
Înţeleptul şi iluminatul indian Krishnamurti obişnuia să
consemneze zilnic, în detaliu, asemenea experienţe misterioase în jurnalul său
intim: “În clipa în care m-am trezit, azi dis-de-dimineaţă, am avut brusc o
percepţie fulgerătoare, care mi s-a
revelat sub forma unei viziuni extatice ce părea fără sfârşit. Ea nu avea
pentru mine nici origine, nici direcţie, ci părea să îmbrăţişeze simultan şi în
totalitate toate viziunile, toate fiinţele şi toate lucrurile, deopotrivă. Ceea
ce trăiam depăşea în imensitate fluviile, dealurile, munţii, pământul,
orizontul şi toate creaturile. «Viziunea» aceea profund uluitoare era
străbătută de o mirifică lumină penetrantă şi de o vibraţie a cărei rapiditate
era pentru mine aproape incredibilă. Creierul meu, copleşit, parcă nici nu
putea urmări ceea ce se întâmplă, iar mentalul dilatat într-o beatifică
imensitate nu mai era capabil de o altă percepţie. Totul devenise pentru mine o
diafană lumină pură, care, în fiinţa mea, era trăită ca o stare oceanică de
seninătate irezistibilă.”
În Autobiografia sa faimoasă, marele yoghin Paramahansa
Yogananda descrie şi el experienţa luminii divine, care în cazul lui a fost
însoţită de o intensă stare de recunoştinţă. Iată ce relatează el: “Doamne
Dumnezeule, m-am rugat eu atunci copleşit de această graţie, sunt eu mort, sau
încă mai trăiesc? Un tulburător joc de lumini diafane apăru atunci în faţa
privirii mele uimite. O vibraţie asemănătoare cu un murmur blând se transformă
atunci în cuvinte: «Oare ce au de-a face viaţa şi moartea cu lumina eternă? Eu
te-am creat în imaginea propriei Mele Clarităţi. Relativitatea vieţii şi a
morţii aparţin visului, iluziei acestei lumi…»”
Această experienţă fundamentală, iluminarea spirituala
constituie obiectivul esenţial al oricărei căi spirituale tradiţionale.
Întreaga tradiţie a înţelepciunii este fondată pe această stare de trezire
divină, sporadică la unii sau chiar permanentă la alţii, care sunt complet
realizaţi din punct de vedere spiritual.
Cum se recunoaste un iluminat? In primul rand, trebuie
distins între unele manifestări precum percepţia extrasenzorială, mediumitatea,
amintirea vieţilor anterioare, ieşirea din corpul fizic (dedublarea), starea de
transă etc. şi iluminarea spiriuală, sau cu alte cuvinte starea transpersonală.
A pune, datorită ignoranţei, o fiinţă umană iluminată spiritual, pe picior de
egalitate cu un medium, cu un senzitiv, cu un şaman, cu un vindecător ori cu un
astrolog, este o greseala. Confuzia care încă mai persistă în această direcţie
este oarecum firească, căci se ştie că marii yoghini sau mistici prezintă
adesea toate aptitudinile parapsihologice; cum aceste puteri paranormale se
manifestă uneori în exterior şi sunt prin urmare vizibile, spre deosebire de
anumite stări spirituale interioare foarte înalte care sunt invizible, marea
majoritate a oamenilor nu le sesizează în general şi cel mai adesea ei nu
apreciază decât aspectele superficiale, care îi impresionează până într-atât
încât cel mai adesea ei nu ajung să sesizeze esenţialul. Manifestările
parapsihologice apar atunci ca o consecinţă firească a lărgirii uluitoare a
câmpului de conştiinţă şi ele sunt în asemenea cazuri un rezultat al dizolvării
barierelor Ego-ului, care evidenţiază trecerea la o altă stare de conştiinţă.
În toate aceste manifestări, la fel ca şi în lumea fizică
propriu-zisă, mai există încă relaţia obiect-subiect. Iată ce vreau să spun
atunci când, spre exemplu, eu privesc foaia de hârtie pe care scriu: există un
subiect (eu) care observă obiectul numit foaie de hârtie şi care acţionează
apoi asupra lui (obiectului) prin intermediul maşinii de scris. În mod similar,
dacă am trairi astraliste de genul: eu văd o fantomă, dacă am un anumit vis,
dacă văd cu anticipaţie viitorul unei singure persoane, atunci există un
subiect care percepe toate aceste imagini. Egoul (sau, cu alte cuvinte,
observatorul) există deci deopotrivă atât în psihologie cât şi în
parapsihologie.
La nivel transpersonal sau cu alte cuvinte în cazul unei
stări profunde de iluminare spirituală, această distincţie dispare complet;
fantasma separarii care este întreţinută de Ego se dizolvă în totalitate,
întocmai aşa cum dispare un miraj. Aceasta nu înseamnă cumva că fiinţa umană
iluminată spiritual nu mai percepe fenomenele fizice sau parapsihologice, ci că
la nivelul ei aproape că nu mai există o discriminare sau judecată relativă;
toate fenomenele sunt atunci pentru ea exact ceea ce ele sunt: nişte aparenţe.
Ele sunt precum ceea ce nouă ne apare într-un vis sau, analogic vorbind, ele
sunt pentru ea precum imaginile care sunt proiectate pe ecran într-un film.
Atât subiectul cât şi obiectul percepţiei nu mai sunt şi nu mai reprezintă
atunci decît nişte aparenţe, care se prezintă ca nişte miraje indisociablie ale
Constiintei care neîncetat le compune şi în care ele toate se desfăşoară şi
apoi dispar.
Prin urmare, atâta timp cât încă mai există separare,
discriminare, judecată, observare, constatare, încă ne mai aflăm şi în mod
indubitabil mai existăm la un nivel personal în care Ego-ul nu a fost depăşit.
Atunci când cu adevărat nu mai există nici un fel de
discriminare subiect-obiect şi când cu adevărat realizăm că nu mai există nici
un fel de dualitate, indiferent de ce natură ar fi ea, inclusiv discriminarea
între personal şi transpersonal, atunci şi numai atunci putem recunoaşte că
EXISTĂ adevăratul “transpersonal”, acela care depăşeşte chiar şi discriminarea
între relativ şi absolut. În ultimă instanţă, în cazul trăirii transpersonale,
nici nu putem măcar să vorbim de o experienţă sau de o trăire holistică a
realului, căci numai acolo “subiectul” (experienţei) nu mai poate fi atunci de
loc distins de realul văzut ca obiect, sau de experienţa ori de trăirea sa.
De fapt, atunci se poate spune că parcă nu mai există cu
adevărat decât Constiinta care se percepe pe ea însaşi; dând naştere unui fel
de autoscopie a Fiinţei, sau altfel spus că cel în cauză asistă detaşat la ceea
ce am putea numi o holoscopie. Fiinţa umană iluminată spiritual se contemplă
prin urmare doar pe sine însuşi, atunci când noi ceilalţi credem, numai
datorită iluziei separarii care este intretinuta de Ego, că privim un obiect
sau o altă fiinţă umană.
Iata o parte din manifestarile trairii transpersonale,
experimentate de cei stabilizati in starea de iluminare:
Sentimentul beatific de dizolvare completă a Eu-lui. Fiinţa
umană îşi dă atunci într-un mod copleşitor seama de caracterul limitat, cu
totul iluzoriu al Ego-ului şi se detaşează în totalitate de identificarea sa cu
corpul fizic.
Trăirea nonduală. Dispare aproape în întregime difuncţia
eu-lume exterioară, sau interior-exterior. Apare în schimb sentimentul
copleşitor de unitate deplină şi continuă cu totul, de continuitate ce există
permananet dincolo de aparenta discontinuitate.
Sentimentul paradisiac al inefabilului. Această trăire
sublimă şi uluitoare nu poate fi descrisă în cuvinte. Există atunci doar
senzaţia clară că orice cuvânt sau orice tentativă de descriere a acestei stări
extraordinare nu ar face decât să o limiteze şi să o schilodească.
Realitatea ultimă. Convingere de nezdruncinat, indiscutabilă
că trăirea respectivă reprezintă cu adevărat realitatea absolută, ea ni se
dezvăluie în mod tainic ca fiind cu mult mai mult decât toate trăirile
cotidiene.
Atemporalitatea. Descoperirea uluitoare a caracterului
relativ al celor trei dimensiuni ale timpului (trecut, prezent, viitor). Timpul
aproape că nu mai există; orele şi zilele ne apar adeseori ca fiind
echivalentul unui minut.
Caracterul paradoxal. Logica formală este aproape în
totalitate depăşită; în cazul iluminării spirituale vidul nu mai este deloc
vid, ci ceva plin şi beatific, întregul se regăseşte reflectat în parte, partea
se află intim integrată în întreg, lucrurile, fenomenele şi fiinţele există şi
nu există în acelaşi timp etc.
Aconceptualitatea. Gândirea conceptuală în cazul iluminării
spirituale este percepută ca fiind un obstacol. Trăirea transcende complet
acest tip de gândire, înţelegerea TOTALĂ este acum instantanee şi nu filtrată
prin concepte.
Prezenţa. Sentimentul beatific al ominprezenţei, al unei
prezenţe atotcuprinzătoare care îmbrăţişează totul şi care se regăseşte
pretutindeni în acelaşi timp, dar care cu toate acestea nu este nici
interioară, nici exterioară. Această prezenţă tainică este simultan resimţită
ca fiind profund sacră sau divină.
Luciditate deplină. Fiinţa umană respectivă “trăieşte”
atunci simultan pe două planuri, cel al Absolutului şi cel al fenomenelor,
depăşind însă în mod armonios această dihotomie. Percepţia sa este deplină şi
nimic nu mai scapă acestei trăiri extraordinare.
Mişcarea cosmică (Macrocosmica) este atunci conştientizată
ca fiind oglindită în propria sa fiinţă. În virtutea caracterului profund
atemporal al trăirii, există o percepţie imediată (care este generată datorită
acestei oglindiri) care este reflectată în mod inefabil în propriul său univers
lăuntric (Microcosmos), atât al ciclurilor cosmice cât şi a caracterului lor
relativ.
Spaţiul deschis. Vacuitatea spaţiului, care totuşi pentru
fiinţa umană iluminată spiritual nu este niciodată gol, este acum percepută ca
fiind ceea ce “compune” în mod tainic toate fenomenele, inclusiv manifestările
vitale, psihice şi mentale; acest spaţiu nu mai are pentru ea nici un fel de
graniţă.
Lumină. Trăirea copleşitor beatifică are o luminozitate
mirifică, infinită ce înglobează totul şi care este pe drept cuvânt considerată
a fi Logosul lui Dumnezeu (Sursa) sau iubirea Sa. Uneori ea devine prin
intensitatea ei insuportabilă şi orbitoare (mai ales pentru cei care încă mai
au în fiinţă impurităţi).
Luminozitatea mirifică, tainică a corpului fizic. Corpul
iluminatului spiritual este adesori perceput de către alte fiinţe umane
suficient de senzitive sau care sunt clarvazatoare ca iradiind o tainică şi
diafană lumină fulgurantă, care în unele situaţii apare ca fiind orbitoare.
Instantaneitate. Atunci când trăirea stării de iluminare
spirituală nu a devenit încă permanentă, ea survine în unele situaţii într-o
manieră subită şi imprevizibilă.
Evenimentele posterioare primei experienţe a stării de
iluminare spirituală. Apar: tendinţa de detaşare completă, schimbarea aproape
totală a sistemului de valori, dispariţia pentru totdeauna a fricii de moarte,
dezvoltarea extraordinară a iubiri şi compasiunii.
Fie ca traiesti o stare permanenta de iluminare sau doar
stari temporare (samadhi), ceea ce iti va fi definitoriu este starea de
profunda liniste interioara si claritate. Din acea pace abisala apar inocenta
si bucuria Vietii, care este traita numai in Prezent, in fiecare moment de
Acum.
Iluminatii sunt singurii pe pamant care traiesc fericirea ca
stare plenara permanenta. Ei au libertatea de a crea, din spatiul Fiintei,
orice, deoarece se joaca cu iluziile si formele fara a fi prinsi in capcana
lor. Iata cum explica Enoch Tan aceasta in "Secretele vietii si ale realitatii:
˝Iluminarea inseamna sa vezi dincolo de iluziile vietii si
sa stii ce este cu adevarat realitatea. Atunci cand esti iluminat, ai tot ceea
ce iti doresti. Asta, pentru ca stii adevarul despre tot ceea ce este si stii
ce inseamna cu adevarat sa ai ceva. Este o ironie a vietii ca oamenii care
cauta bunurile materiale si doresc sa le aiba inainte de-a se gandi la
iluminare nu obtin nici una, nici alta, iar aceia care ating mai intai
iluminarea au si reusita materiala. Cei lipsiti de dorinte isi realizeaza toate
dorintele.
Sa fii lipsit de dorinta nu inseamna sa nu ai nicio dorinta,
ci inseamna sa nu fii atasat de nici o dorinta. Atasamentul este cauza intregii
suferinte. Suferinta este o ardere
necontrolata a energiei emotionale. Cu cat suferi mai mult, cu atat mai multa
suferinta atragi. Eliberarea atasamentelor este modalitatea de-a pune capat
tuturor suferintelor.
Atunci cand sunteti atasati, va aflati intr-o stare de
dorinta si de lipsa. Cand sunteti detasati, va aflati intr-o stare lipsita de
dorinta. Iluminarea inseamna sa stiti motivul pentru care a fi detasati va
ajuta sa va realizati dorintele.
Realitatea fizica este o iluzie creata de Constienta pentru
a se redescoperi pe sine. Este o iluzie faptul ca nu aveti deja ceea ce va
doriti, pentru ca, in realitatea spirituala, aveti deja tot ceea ce va doriti.
Realitatea fizica este un loc in care sa manifestati orice rezoneaza cu voi
in realitatea voastra spirituala. Cand
sunteti atasati, rezonati cu neadevarul spiritual ca nu aveti ceea ce va
doriti.
Cand sunteti detasati, rezonati cu adevarul spiritual ca
aveti deja tot ce va puteti dori. Va eliberati fiind detasati din punct de
vedere emotional de alegerile voastre. Multi oameni nu reusesc sa obtina ceea
ce isi doresc pentru nu isi permit sa fie liberi sa aiba obiectul dorintei lor.
Atunci cand va atasati de alegeri, va prindeti singuri in
capcana. Va ganditi ca ar trebui sa functioneze intr-un anumit mod, in loc sa
va permiteti sa porniti in alta directie. Detasarea de alegeri va da adevarata
libertate de-a alege. Sunteti capabili sa alegeti din nou in orice moment si
sunteti liberi sa faceti o alta alegere, daca asta doriti. Detasarea de alegeri
este secretul flexibilitatii! [...]
Sa fii liber de atasamente inseamna sa fii liber. Sa aveti
relatiile pe care vi le doriti vine tot din iluminare. Ceea ce o femeie doreste
cu adevarat este un barbat iluminat. El este un om care isi intelege trairea
adevarata ca spirit liber. Este liber sa se exprime in fata ei si este liber de
orice mod in care ea l-ar putea afecta. Sa fie detasat este o calitate
atractiva care il face pe barbat sa fie de necontrolat de catre o femeie.
Nefiind definit de factori externi, el devine sigur de sine. Este capabil sa
iubeasca fara teama si fara atasamente. Iubirea iluminata inseamna sa iubesti
asemeni unui zeu. Cei care sunt iluminati obtin ceea ce isi doresc profitand de
miscare si schimbari, fie ele pozitive, fie negative. Nu mai conteaza pentru ei
daca actiunile sunt in crestere sau in scadere. Au strategii pentru a face bani
in oricare dintre cele doua situatii. Nu mai conteaza pentru ei daca o anumita
persoana ii place sau nu, daca partenerul lor este sau nu multumit de ei.
Acesti oameni isi permit sa se bucure de intreaga fericire si de intreaga
energie pozitiva pe care le traiesc, de oriunde si de la oricine ar veni,
oricand.
Manifestarea iluminata a dorintelor voastre inseamna sa
obtineti esenta a ceea ce va doriti fara sa fiti atasati de forma sau de calea
pe care o obtineti. Aceia care sunt atasati de forma sau cale vor suferi din ce
in ce mai mult si vor avea din ce in ce mai putina stima de sine. In acelasi
timp, cei care nu sunt atasati vor putea sa se bucure de din ce in ce mai multe
lucruri care le fac placere in viata si vor avea din ce in ce mai mult respect
de sine. Cei care au mai mult respect de sine sunt mai capabili sa aiba succes
si relatiile pe care si le doresc in comparatie cu ceilalti. Libertatea de
atasamente este si motivul pentru care cei bogati devin si ma bogati, iar cei
fericiti devin si mai fericiti, in timp ce saracii devin si mai saraci si cei
nefericiti devin din ce in ce mai nefericiti. A avea vine din a fi. Cand
sunteti detasati, rezonati cu a avea. Cand sunteti atasati, rezonati cu a nu
avea. Din acest motiv s-a spus dintotdeauna ca poti avea ceea ce iti
doresti doar atunci cand nu iti mai
doresti acel lucru. Nu inseamna sa nu ti-l doresti, ci sa nu te mai afli in
starea de-a dori.
Tot ceea ce ne dorim este pace si binecuvantare. Credem ca,
atunci cand vom avea toate bunurile pe care ni le dorim, vom avea pace si
binecuvantare. Dar gandim asta pentru ca nu stim, de fapt, ce inseamna pacea si
binecuvantarea. In realitate, pacea si binecuvantarea ne aduc orice altceva
avem nevoie in viata.
Pacea reprezinta transcendenta totala. Binecuvantarea este o
fericire fara cusur. Atunci cand transcedem toate iluziile lumii materiale ne
aflam intr-o stare de pace in care putem manifesta tot ceea ce ne dorim. Atunci
cand nu avem atasamente, avem o fericire pe care nu o putem pierde.
Iluminarea este cheia universala. Cei neiluminati pot
intreba ce are de-a face iluminarea cu banii sau cu gasirea partenerului ideal.
Raspunsul este ca are absolut totul de-a face. Atunci cand esti iluminat
realizezi ca nu este vorba despre a avea un lucru sau altul, ci despre a sti ce
este realitatea si cine esti tu cu adevarat. Apoi, din spatiul cunoasterii si
al fiintei, sunteti liberi sa creati orice va doriti.
Sunteti liberi sa va jucati cu iluziile fara a fi prinsi in
capcana lor, pentru ca, pana la urma, chiar asta este – un joc!˝
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu